Emotional skills in physical education’s students from
Habilidades emocionales en estudiantes de Educación Física de una universidad de Chile
Author
Verdugo Jara, Emanuel
Villavicencio, Jorge
Calderón González, Damián
Román Acevedo, Nicolas
Maureira Cid, Fernando
Abstract
Introduction: emotional intelligence is defined as personality traits, emotional competencies and cognitive abilities that allow the understanding and use of one’s emotions, and the understanding of the emotions of others/as. Objective: describe the emotional abilities of Chilean physical education students. Method: 159 physical education students from a university in Santiago de Chile were evaluated. The Rego and Fernández Emotional Intelligence Inventory was applied. Results: Empathy is the emotional ability with the best self-perception in the sample (4,7±0,5), men have better scores in emotional self-control and women have better scores in Empathy and Understanding of the emotions of others. Conclusion: the sample presents medium-high and high levels of self-perception of all emotional skills, with the highest score in Empathy. Introducción: la inteligencia emocional se define como rasgos de personalidad, competencias emocionales y habilidades cognitivas que permiten la comprensión y uso de las emociones propias, y la comprensión de las emociones de otros/as. Objetivo: describir las habilidades emocionales de estudiantes de Educación Física de Chile. Método: se evaluaron 159 estudiantes de Educación Física de una universidad de Santiago de Chile. Se aplicó el Inventario de inteligencia emocional de Rego y Fernández. Resultados: la empatía es la habilidad emocional con mejor autopercepción en la muestra (4,7±0,5), los hombres poseen mejores puntajes en Autocontrol emocional y las mujeres presentan mejores puntajes en Empatía y Comprensión de las emociones de otros/as. Conclusión: la muestra presenta niveles medios-altos y altos en autopercepción de todas las habilidades emocionales, con el mayor puntaje en Empatía.