Knowledge organization, networks and visual complexity: resources for the development of inter-transdisciplinary dynamics in university contexts
Organización del conocer, redes y complejidad visual: recursos para el desarrollo de dinámicas inter-transdiciplinarias en contextos universitarios
Author
Browne, Rodrigo
Urbina, Carolina
Dupuis, Harold
Oliva, Iván
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/730110.4067/S0718-07052023000200035
Abstract
This paper presents the general theoretical and methodological basis for designing an adaptive social observation system aimed at fostering inter/transdisciplinary learning processes in university students. The system is oriented to observe and interpret systemic and intersectional phenomena through the generation of diverse contexts of meaning.
Intending to contribute to the dynamization of integrative learning processes among diverse disciplinary fields, the system allows us to visualize macro-thematic domains and conceptual categories that operate as organizing principles for the generation of undergraduate and graduate training schemes with more significant inter and
transdisciplinary links.
Finally, we will postulate a research perspective oriented to scenarios of deployment of complex dynamics of knowledge organization in diverse disciplinary/professional domains, incorporating resources of visual complexity and network analysis. Este trabajo presenta las bases teóricas y metodológicas generales del diseño de un sistema adaptativo de observación social orientado a fomentar procesos de aprendizaje inter/transdisciplinarios en estudiantes universitarios. Mediante la generación de contextos de significación diversos, el sistema está orientado a observar e interpretar fenómenos sistémicos e interseccionales.
Con el objetivo de contribuir a dinamizar procesos de aprendizaje integrativos entre diversos campos disciplinares, el sistema permite visualizar dominios macro-temáticos y categorías conceptuales que operan como principios organizativos para la generación de esquemas de formación de pregrado y postgrado con mayores enlaces inter y transdisciplinarios.
Finalmente, postularemos una perspectiva de investigación orientada a escenarios de despliegue de dinámicas complejas de organización del conocimiento en diversos dominios disciplinares/profesionales, incorporando recursos de complejidad visual y análisis de redes.