Show simple item record

Organización del conocer, redes y complejidad visual: recursos para el desarrollo de dinámicas inter-transdiciplinarias en contextos universitarios

dc.creatorBrowne, Rodrigo
dc.creatorUrbina, Carolina
dc.creatorDupuis, Harold
dc.creatorOliva, Iván
dc.date2023-12-15
dc.date.accessioned2023-12-19T19:55:13Z
dc.date.available2023-12-19T19:55:13Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7301
dc.identifier10.4067/S0718-07052023000200035
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239233
dc.descriptionThis paper presents the general theoretical and methodological basis for designing an adaptive social observation system aimed at fostering inter/transdisciplinary learning processes in university students. The system is oriented to observe and interpret systemic and intersectional phenomena through the generation of diverse contexts of meaning. Intending to contribute to the dynamization of integrative learning processes among diverse disciplinary fields, the system allows us to visualize macro-thematic domains and conceptual categories that operate as organizing principles for the generation of undergraduate and graduate training schemes with more significant inter and transdisciplinary links. Finally, we will postulate a research perspective oriented to scenarios of deployment of complex dynamics of knowledge organization in diverse disciplinary/professional domains, incorporating resources of visual complexity and network analysis.en-US
dc.descriptionEste trabajo presenta las bases teóricas y metodológicas generales del diseño de un sistema adaptativo de observación social orientado a fomentar procesos de aprendizaje inter/transdisciplinarios en estudiantes universitarios. Mediante la generación de contextos de significación diversos, el sistema está orientado a observar e interpretar fenómenos sistémicos e interseccionales. Con el objetivo de contribuir a dinamizar procesos de aprendizaje integrativos entre diversos campos disciplinares, el sistema permite visualizar dominios macro-temáticos y categorías conceptuales que operan como principios organizativos para la generación de esquemas de formación de pregrado y postgrado con mayores enlaces inter y transdisciplinarios. Finalmente, postularemos una perspectiva de investigación orientada a escenarios de despliegue de dinámicas complejas de organización del conocimiento en diversos dominios disciplinares/profesionales, incorporando recursos de complejidad visual y análisis de redes.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7301/8350
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 49 No. 2 (2023); 35-46en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 2 (2023); 35-46es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectinterdisciplinaes-ES
dc.subjecttransdisciplinaes-ES
dc.subjectuniversidades-ES
dc.subjectredeses-ES
dc.subjectcomplejidad visuales-ES
dc.subjectInterdisciplinaryen-US
dc.subjecttransdisciplinaryen-US
dc.subjectUniversityen-US
dc.subjectNetworksen-US
dc.subjectVisual complexityen-US
dc.titleKnowledge organization, networks and visual complexity: resources for the development of inter-transdisciplinary dynamics in university contextsen-US
dc.titleOrganización del conocer, redes y complejidad visual: recursos para el desarrollo de dinámicas inter-transdiciplinarias en contextos universitarioses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record