• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

An epistemological perspective to interdisciplinary processes in professional training

Una perspectiva epistemológica a los procesos interdisciplinarios en la formación profesional

Author
Venegas-Thayer, M. Alicia

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7306
10.4067/S0718-07052023000200133
Abstract
This essay delves into the notion of interdisciplinarity with the purpose of offering a theoretical framework for the analysis of interdisciplinary educational experiences in professional training. For its formulation, we consider the Comognitive Theory of Anna Sfard as the main reference. It is a framework for the didactics of mathematics that offers an epistemological position on the development of human knowledge. Along with this, we present a selection of theoretical and empirical approaches that describe interdisciplinary practices in professional and academic contexts. From this theoretical basis, we propose a definition of interdisciplinary process and distinguish the different observable comognitive actions during the interaction of the participants of said process. This essay ends with some reflections that may be useful in making decisions associated with the implementation of interdisciplinary experiences in higher education.
 
Este ensayo profundiza en la noción de interdisciplinariedad con el propósito de ofrecer un marco teórico para el análisis de experiencias educativas interdisciplinarias en la formación profesional. Para su formulación consideramos como principal referente la Teoría Comognitiva de Anna Sfard, un marco de la didáctica de la matemática que ofrece una postura epistemológica sobre el desarrollo del conocimiento humano. Junto con ello, presentamos una selección de aproximaciones teóricas y empíricas que describen las prácticas interdisciplinarias en contextos profesionales y académicos. A partir de este sustento teórico, proponemos una definición de proceso interdisciplinario y distinguimos las diferentes acciones comognitivas observables durante la interacción de los participantes de dicho proceso. Este ensayo finaliza con algunas reflexiones que pueden ser útiles en la toma de decisiones asociadas a la implementación de experiencias interdisciplinarias en la educación superior.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB