Show simple item record

Una perspectiva epistemológica a los procesos interdisciplinarios en la formación profesional

dc.creatorVenegas-Thayer, M. Alicia
dc.date2023-12-15
dc.date.accessioned2023-12-19T19:55:14Z
dc.date.available2023-12-19T19:55:14Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7306
dc.identifier10.4067/S0718-07052023000200133
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239238
dc.descriptionThis essay delves into the notion of interdisciplinarity with the purpose of offering a theoretical framework for the analysis of interdisciplinary educational experiences in professional training. For its formulation, we consider the Comognitive Theory of Anna Sfard as the main reference. It is a framework for the didactics of mathematics that offers an epistemological position on the development of human knowledge. Along with this, we present a selection of theoretical and empirical approaches that describe interdisciplinary practices in professional and academic contexts. From this theoretical basis, we propose a definition of interdisciplinary process and distinguish the different observable comognitive actions during the interaction of the participants of said process. This essay ends with some reflections that may be useful in making decisions associated with the implementation of interdisciplinary experiences in higher education.en-US
dc.descriptionEste ensayo profundiza en la noción de interdisciplinariedad con el propósito de ofrecer un marco teórico para el análisis de experiencias educativas interdisciplinarias en la formación profesional. Para su formulación consideramos como principal referente la Teoría Comognitiva de Anna Sfard, un marco de la didáctica de la matemática que ofrece una postura epistemológica sobre el desarrollo del conocimiento humano. Junto con ello, presentamos una selección de aproximaciones teóricas y empíricas que describen las prácticas interdisciplinarias en contextos profesionales y académicos. A partir de este sustento teórico, proponemos una definición de proceso interdisciplinario y distinguimos las diferentes acciones comognitivas observables durante la interacción de los participantes de dicho proceso. Este ensayo finaliza con algunas reflexiones que pueden ser útiles en la toma de decisiones asociadas a la implementación de experiencias interdisciplinarias en la educación superior.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7306/8355
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 49 No. 2 (2023); 133-152en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 2 (2023); 133-152es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectinterdisciplinariedades-ES
dc.subjectcomogniciónes-ES
dc.subjecteducación superiores-ES
dc.subjectintegraciónes-ES
dc.subjectdiscursoes-ES
dc.subjectinterdisciplinarityen-US
dc.subjectcommognitionen-US
dc.subjecthigher educationen-US
dc.subjectintegrationen-US
dc.subjectdiscourseen-US
dc.titleAn epistemological perspective to interdisciplinary processes in professional trainingen-US
dc.titleUna perspectiva epistemológica a los procesos interdisciplinarios en la formación profesionales-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record