Narratives of students and teachers in a public school: perspectives based on the ethics of care
Narrativas de estudiantes y docentes en una escuela pública: miradas desde la ética del cuidado
Author
Cortés-Concha, Margarita
Winkler-Müller, María Inés
Jorquera-Martínez, Carolina
Vargas-Canales, Victoria
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/730810.4067/S0718-07052023000200177
Abstract
The ethics of care is revealed as an indispensable framework for the configuration of inclusive school cultures and well-being. The qualitative results of a pilot study carried out in a municipal school in Santiago de Chile are presented, the objective of which was to reconstruct the narratives on practices and experiences of the concept of care, through interviews and face-to-face discussion groups, in a pre-pandemic context. From an intersubjective analysis and open categorization, four central categories in relation to care were inductively elaborated: context, conceptualization of care, care and non-care practices. From a relational analysis, a hypothetical-comprehensive model was developed, based on care conceived as protection. It is concluded that care appears vaguely defined, an unrecognized task and that it stresses the relationships between the members of the community. This diagnosis constitutes a relevant precedent for the new challenges that will have to be faced in the post-pandemic context. La ética del cuidado se releva como un marco indispensable para la configuración de culturas escolares inclusivas y de bienestar. Se presentan los resultados cualitativos de un estudio piloto realizado en un colegio municipal de Santiago de Chile, cuyo objetivo fue reconstruir las narrativas sobre prácticas y experiencias del concepto de cuidado, mediante entrevistas y grupos de discusión presenciales, en contexto pre-pandemia. A partir de un análisis intersubjetivo y categorización abierta, se elaboraron inductivamente cuatro categorías centrales en relación al cuidado: contexto, conceptualización del cuidado, prácticas de cuidado y de no cuidado. Desde un análisis relacional se elaboró un modelo hipotético- comprensivo, partiendo del cuidado concebido como protección. Se concluye que el cuidado aparece vagamente definido, una labor no reconocida y que tensiona las relaciones entre los integrantes de la comunidad. Dicho diagnóstico se constituye en antecedente de relevancia para los nuevos desafíos que habrá que enfrentar en contexto post-pandemia.