• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Narratives of students and teachers in a public school: perspectives based on the ethics of care

Narrativas de estudiantes y docentes en una escuela pública: miradas desde la ética del cuidado

Author
Cortés-Concha, Margarita

Winkler-Müller, María Inés

Jorquera-Martínez, Carolina

Vargas-Canales, Victoria

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7308
10.4067/S0718-07052023000200177
Abstract
The ethics of care is revealed as an indispensable framework for the configuration of inclusive school cultures and well-being. The qualitative results of a pilot study carried out in a municipal school in Santiago de Chile are presented, the objective of which was to reconstruct the narratives on practices and experiences of the concept of care, through interviews and face-to-face discussion groups, in a pre-pandemic context. From an intersubjective analysis and open categorization, four central categories in relation to care were inductively elaborated: context, conceptualization of care, care and non-care practices. From a relational analysis, a hypothetical-comprehensive model was developed, based on care conceived as protection. It is concluded that care appears vaguely defined, an unrecognized task and that it stresses the relationships between the members of the community. This diagnosis constitutes a relevant precedent for the new challenges that will have to be faced in the post-pandemic context.
 
La ética del cuidado se releva como un marco indispensable para la configuración de culturas escolares inclusivas y de bienestar. Se presentan los resultados cualitativos de un estudio piloto realizado en un colegio municipal de Santiago de Chile, cuyo objetivo fue reconstruir las narrativas sobre prácticas y experiencias del concepto de  cuidado,  mediante  entrevistas  y  grupos  de  discusión  presenciales,  en  contexto  pre-pandemia. A  partir  de un  análisis  intersubjetivo  y  categorización  abierta,  se  elaboraron  inductivamente  cuatro  categorías  centrales en relación al cuidado: contexto, conceptualización del cuidado, prácticas de cuidado y de no cuidado. Desde un  análisis  relacional  se  elaboró  un  modelo  hipotético-  comprensivo,  partiendo  del  cuidado  concebido  como protección. Se concluye que el cuidado aparece vagamente definido, una labor no reconocida y que tensiona las relaciones entre los integrantes de la comunidad. Dicho diagnóstico se constituye en antecedente de relevancia para los nuevos desafíos que habrá que enfrentar en contexto post-pandemia.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB