Show simple item record

Narrativas de estudiantes y docentes en una escuela pública: miradas desde la ética del cuidado

dc.creatorCortés-Concha, Margarita
dc.creatorWinkler-Müller, María Inés
dc.creatorJorquera-Martínez, Carolina
dc.creatorVargas-Canales, Victoria
dc.date2023-12-15
dc.date.accessioned2023-12-19T19:55:14Z
dc.date.available2023-12-19T19:55:14Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7308
dc.identifier10.4067/S0718-07052023000200177
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239240
dc.descriptionThe ethics of care is revealed as an indispensable framework for the configuration of inclusive school cultures and well-being. The qualitative results of a pilot study carried out in a municipal school in Santiago de Chile are presented, the objective of which was to reconstruct the narratives on practices and experiences of the concept of care, through interviews and face-to-face discussion groups, in a pre-pandemic context. From an intersubjective analysis and open categorization, four central categories in relation to care were inductively elaborated: context, conceptualization of care, care and non-care practices. From a relational analysis, a hypothetical-comprehensive model was developed, based on care conceived as protection. It is concluded that care appears vaguely defined, an unrecognized task and that it stresses the relationships between the members of the community. This diagnosis constitutes a relevant precedent for the new challenges that will have to be faced in the post-pandemic context.en-US
dc.descriptionLa ética del cuidado se releva como un marco indispensable para la configuración de culturas escolares inclusivas y de bienestar. Se presentan los resultados cualitativos de un estudio piloto realizado en un colegio municipal de Santiago de Chile, cuyo objetivo fue reconstruir las narrativas sobre prácticas y experiencias del concepto de  cuidado,  mediante  entrevistas  y  grupos  de  discusión  presenciales,  en  contexto  pre-pandemia. A  partir  de un  análisis  intersubjetivo  y  categorización  abierta,  se  elaboraron  inductivamente  cuatro  categorías  centrales en relación al cuidado: contexto, conceptualización del cuidado, prácticas de cuidado y de no cuidado. Desde un  análisis  relacional  se  elaboró  un  modelo  hipotético-  comprensivo,  partiendo  del  cuidado  concebido  como protección. Se concluye que el cuidado aparece vagamente definido, una labor no reconocida y que tensiona las relaciones entre los integrantes de la comunidad. Dicho diagnóstico se constituye en antecedente de relevancia para los nuevos desafíos que habrá que enfrentar en contexto post-pandemia.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7308/8357
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 49 No. 2 (2023); 177-199en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 2 (2023); 177-199es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectética del cuidadoes-ES
dc.subjecteducación secundariaes-ES
dc.subjectnarrativas y prácticas de cuidadoes-ES
dc.subjectEthics of Careen-US
dc.subjectSecondary Educationen-US
dc.subjectCare Narratives and Practicesen-US
dc.titleNarratives of students and teachers in a public school: perspectives based on the ethics of careen-US
dc.titleNarrativas de estudiantes y docentes en una escuela pública: miradas desde la ética del cuidadoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record