• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Co-teaching and inclusion in schools: opportunities and limits of a unique model for diverse contexts

Co-docencia e inclusión en escuelas: oportunidades y límites de un modelo único para contextos diversos

Author
Larrazabal-Bustamante, Sofia

Palacios-Ruiz-de-Gamboa, Rosario

Berwart-Olave, Rocío

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7312
10.4067/S0718-07052023000200263
Abstract
This article presents the results of an ethnographic approach carried out in six public schools in order to observe the way in which co-teaching is carried out in regular classrooms, as a fundamental part of the inclusion policy of students with Special Educational Needs. Through fragments of field notes and discussion groups, we reveal that each co-teacher pair puts inclusion into practice through multiple negotiations and subjective, creative and complex adjustments, in constant correlation with the priorities that each school establishes. This assemblage directly affects the results of school inclusion of functionaland cognitive diversity, also strained by financial and administrative factors. Finally, we propose reflections for the elaboration of public policies that respond to the diversity of contexts and actors that make up the School Integration Programs.
 
El presente artículo expone los resultados de una aproximación etnográfica realizada en seis escuelas públicas con el fin de observar la forma en que se lleva a cabo la co-docencia en aulas regulares, como parte fundamental de la política de inclusión de estudiantes con Necesidades Educativas Especiales. A través de fragmentos de notas de campo y grupos de discusión relevamos que cada dupla co-docente lleva a la práctica la inclusión mediante múltiples negociaciones y ajustes subjetivos, creativos y complejos, en constante correlato con las prioridades que cada escuela establece. Este ensamblaje incide directamente en los resultados de la inclusión escolar de la diversidad funcional y cognitiva, también tensionados por factores financieros y administrativos. Finalmente, proponemos reflexiones para la elaboración de políticas públicas que respondan a la diversidad de contextos y actores que componen los Programas de Integración Escolar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB