Show simple item record

Co-docencia e inclusión en escuelas: oportunidades y límites de un modelo único para contextos diversos

dc.creatorLarrazabal-Bustamante, Sofia
dc.creatorPalacios-Ruiz-de-Gamboa, Rosario
dc.creatorBerwart-Olave, Rocío
dc.date2023-12-15
dc.date.accessioned2023-12-19T19:55:15Z
dc.date.available2023-12-19T19:55:15Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7312
dc.identifier10.4067/S0718-07052023000200263
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239244
dc.descriptionThis article presents the results of an ethnographic approach carried out in six public schools in order to observe the way in which co-teaching is carried out in regular classrooms, as a fundamental part of the inclusion policy of students with Special Educational Needs. Through fragments of field notes and discussion groups, we reveal that each co-teacher pair puts inclusion into practice through multiple negotiations and subjective, creative and complex adjustments, in constant correlation with the priorities that each school establishes. This assemblage directly affects the results of school inclusion of functionaland cognitive diversity, also strained by financial and administrative factors. Finally, we propose reflections for the elaboration of public policies that respond to the diversity of contexts and actors that make up the School Integration Programs.en-US
dc.descriptionEl presente artículo expone los resultados de una aproximación etnográfica realizada en seis escuelas públicas con el fin de observar la forma en que se lleva a cabo la co-docencia en aulas regulares, como parte fundamental de la política de inclusión de estudiantes con Necesidades Educativas Especiales. A través de fragmentos de notas de campo y grupos de discusión relevamos que cada dupla co-docente lleva a la práctica la inclusión mediante múltiples negociaciones y ajustes subjetivos, creativos y complejos, en constante correlato con las prioridades que cada escuela establece. Este ensamblaje incide directamente en los resultados de la inclusión escolar de la diversidad funcional y cognitiva, también tensionados por factores financieros y administrativos. Finalmente, proponemos reflexiones para la elaboración de políticas públicas que respondan a la diversidad de contextos y actores que componen los Programas de Integración Escolar.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Austral de Chile, Facultad de Filosofía y Humanidades.es-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7312/8361
dc.sourcePedagogical Studies; Vol. 49 No. 2 (2023); 263-278en-US
dc.sourceEstudios Pedagógicos; Vol. 49 Núm. 2 (2023); 263-278es-ES
dc.source0718-0705
dc.source0716-050X
dc.subjectdocenciaes-ES
dc.subjectenactaciónes-ES
dc.subjectensamblajees-ES
dc.subjectnecesidades educacionaleses-ES
dc.subjectpolítica educativaes-ES
dc.subjectTeachingen-US
dc.subjectEnactmenten-US
dc.subjectAssemblageen-US
dc.subjectEducational needsen-US
dc.subjectEducational policyen-US
dc.titleCo-teaching and inclusion in schools: opportunities and limits of a unique model for diverse contextsen-US
dc.titleCo-docencia e inclusión en escuelas: oportunidades y límites de un modelo único para contextos diversoses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record