• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

The strategies of law N°20.910 which creates fifteen state Technical Training Centers in Chile

Las estrategias de la ley N°20.910 que crea quince Centros de Formación Técnica estatal en Chile

Author
Villalobos-Saldivia, Irene

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7313
10.4067/S0718-07052023000200279
Abstract
Access to Higher Education has increased significantly in recent decades, especially in the technical – professional area. This qualitative research seeks to understand the strategies of Law No. 20,910 of the State of Chile, which creates fifteen State Technical Training Centers. For this, an intentional sample of a normative corpus was defined, to which a documentary codification was carried out. The results are grouped into 1. Quality assurance, 2. Linkage, 3. Transition mechanisms, 4. Model and curriculum. This policy establishes the bases for an educational system articulated between its different levels, relevant to local needs, to the production of the territories and seeks a quality pedagogical offer. It is concluded that the law partially responds to quality assurance, in addition, institutional questions arise regarding regional relevance, network operation and transition mechanisms between training centers.
 
El acceso a la Educación Superior aumentó significativamente en las últimas décadas, especialmente del área técnico – profesional. La presente investigación cualitativa busca comprender las estrategias de la ley N°20.910 del Estado de Chile, que crea quince Centros de Formación Técnico Estatal. Para ello, se definió una muestra intencionada de un corpus normativo, al cual se le realizó una codificación documental. Los resultados se agrupan en: 1. Aseguramiento de la calidad, 2. Vinculación, 3. Mecanismos de transición, 4. Modelo y currículum. Esta política fija las bases para un sistema educativo articulado entre sus distintos niveles, pertinente a necesidades locales, a la producción de los territorios y busca una oferta pedagógica de calidad. Se concluye que la ley responde de manera parcial al aseguramiento de la calidad, además, surgen cuestionamientos institucionales con respecto a la pertinencia regional, el funcionamiento en red y los mecanismos de transición entre los centros formativos.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB