• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Austral de Chile
  • Estudios Pedagógicos
  • View Item

Reflections on teaching work based on the Special Regime of Administrative Law (REDA)

Reflexiones sobre la labor docente basada en el Régimen Especial de Derecho Administrativo (REDA)

Author
do-Nascimento-Melo, Andrêza Renata

Dias-de-Sousa, Raimunda Aurea

Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/7315
10.4067/S0718-07052023000200321
Abstract
It is in the relationship between teaching and learning that the teaching work materializes as a social and worker being. In this sense, this article has the purpose of reflecting the teaching work from the Special Regime of Administrative Law (REDA) in the state of Bahia, especially in the municipality of Juazeiro, linked to the Territorial Center of Education (NTE)-10. The methodological path was as follows: a) organization of a bibliographic research; b) analysis of documents such as legislation that guide and regulate the operation of REDA in Bahia, notices of selection processes and school programming; c) field research conducted with teachers hired between 2016 and 2020 and data collection for qualitative and quantitative analysis of results. Thus, the results pointed to the precariousness of the work of the teacher managed by the REDA, even though the teaching function is endorsed with meanings.
 
Es en la relación entre enseñanza y aprendizaje donde se materializa la labor docente como ser social y trabajador. En este sentido, este artículo pretende reflexionar sobre el trabajo docente desde el Régimen Especial de Derecho Administrativo (REDA) en el estado de Bahía, especialmente en el municipio de Juazeiro vinculado al Núcleo Territorial de Educación (NTE)-10. Como ruta metodológica se cubrió: a) la organización de una búsqueda bibliográfica; b) el análisis de documentos como las leyes que guían y regulan el funcionamiento de la REDA en Bahía, los edictos de los procesos de selección y la programación escolar; c) la investigación de campo realizada con los profesores contratados entre los años 2016 y 2020 y la recogida de datos para el análisis cualitativo y cuantitativo de los resultados. Así, los resultados apuntan a la precariedad del trabajo del profesor gestionado por REDA, aunque la función docente esté dotada de significados.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB