Women in the academy: Description of a gendered organization from a systematic review
Mujeres en la academia: Exploración de una organización generizada a partir de una revisión sistemática
Author
Crocco-Valdivia, Alejandra Andrea
Galaz-Valderrama, Caterine
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/732110.4067/S0718-07052023000200439
Abstract
Although research on academic work and gender dynamics has grown lately in Latin America, this has occurred less from an articulation that considers the activity and practice of feminized management within the academy. The understanding of the university begins from the framework of academic capitalism, but considering a gender perspective. Through a qualitative systematic review that considered recent international research on the work of academic women and the gendered university, categories were explored, ranging from the equality approach within university spaces to those studies that address the effects of neoliberalism and academic capitalism in the careers of women. One of the main conclusions is that the care work of women academics -traditionally circumscribed to the private sphere- is replicated in the university both with respect to their male counterparts and with students, especially from their predominant insertion in university management tasks. Aun cuando la indagación respecto al trabajo académico y las dinámicas de género ha crecido últimamente en Latinoamérica, esto ha ocurrido menos, desde una articulación que considere la actividad y práctica de la gestión feminizada en la academia. Partimos la comprensión de la universidad desde el marco del capitalismo académico, pero considerando una perspectiva de género. Mediante una revisión sistemática cualitativa que consideró investigaciones internacionales recientes en materia de trabajo de mujeres académicas y universidad generizada, se exploraron categorías que van desde el enfoque de igualdad hasta aquellos estudios que abordan los efectos del neoliberalismo y el capitalismo académico en las carreras de las mujeres. Una de las principales conclusiones es que el trabajo de cuidados de las académicas -tradicionalmente circunscrito al ámbito privado- se replica en la universidad tanto respecto de sus pares hombres como con estudiantes, principalmente a partir de su inserción predominante en labores de gestión universitaria.