• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Diseño: Creación y Pensamiento
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Chilena de Diseño: Creación y Pensamiento
  • View Item

Approximations to Gender-Sensitive Practices with Making Technologies in Chilean School Education

Aproximaciones hacia una práctica sensible al género mediante tecnologías makers en la educación escolar chilena

Author
Tapia, Fernanda

Full text
https://rchd.uchile.cl/index.php/RChDCP/article/view/72408
10.5354/0719-837X.2023.72408
Abstract
The global Covid-19 pandemic highlighted the persistent gender inequalities in technology, further widening the gender gap in science and technology. Both studies and public policies agree that early education must urgently transform its teaching and learning practices from a gender perspective in technology. As an alternative, techno-feminist voices are gaining ground, promoting more democratic and embodied gender and technology dynamics. From techno-feminist perspectives and a qualitative approach, the study analyzed the intersection of gender, maker practices, and learning. Its objective was to understand how high school students express their socio-technical identities in the Chilean school context. The study aims to identify the needs, challenges, and opportunities from the perspective of twenty-four key actors involved in the design of these learning experiences. This initial discussion serves as a starting point for future studies on the interaction between gender and technology, informing policies aimed at closing the gender and technology gap in Chile.
 
La pandemia global de Covid 19 evidenció las persistentes desigualdades de género en la tecnología, ampliando aún más la brecha de género en ciencia y tecnología. Tanto estudios como políticas públicas coinciden en que la educación inicial debe transformarse urgentemente desde una perspectiva de género en las prácticas de enseñanza y aprendizaje tecnológico. Como alternativa, las voces tecnofeministas ganan terreno, promoviendo dinámicas de género y tecnología más democráticas y encarnadas. A partir de perspectivas tecnofeministas y enfoque cualitativo, el estudio analizó la intersección entre género, prácticas maker y aprendizaje. Su objetivo fue comprender cómo las estudiantes de secundaria expresan sus identidades sociotécnicas en el contexto escolar chileno, a fin de visualizar las necesidades, desafíos y oportunidades desde la perspectiva de veinticuatro actores clave involucrados en el diseño de estas experiencias de aprendizaje. Esta discusión inicial sirve como punto de partida para futuros estudios sobre la interacción entre género y tecnología, informando políticas dirigidas a cerrar la brecha de género y tecnológica en Chile.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB