Show simple item record

Autonomía y reconciliación en el debate estético del fin de siècle: los casos de “The decay of lying” y News from nowhere

dc.creatorSan Martín-Varela, Pablo
dc.date2023-12-13
dc.date.accessioned2023-12-21T18:35:27Z
dc.date.available2023-12-21T18:35:27Z
dc.identifierhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/65029
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239301
dc.descriptionThis essay interprets “The Decay of Lying” by Oscar Wilde and News from Nowhere by William Morris as contributions to the debate concerning realist art that took place during the late-Victorian period. Specifically, it compares the ways in which these works deployed the strategies of autonomy and reconciliation characteristic of modern aesthetic discourse. For this purpose, the author establishes an interpretive framework by discussing relevant rhetorical devices developed by German classical aesthetics in the late eighteenth century. Thus, s/he identifies and analyzes the main similarities and differences between Wilde’s and Morris’ aesthetic stances, and, finally, reassesses the definition of autonomy as “uselessness”, usually employed in the scholarship on British aestheticism.en-US
dc.descriptionEste ensayo propone interpretar “The Decay of Lying” de Oscar Wilde y News from Nowhere de William Morris como contribuciones al debate en torno al arte realista que tuvo lugar en el período victoriano tardío. En particular, compara el modo en que estos textos emplearon las estrategias de autonomía y reconciliación propias del discurso estético moderno. Con este propósito, el/la autor/a establece una matriz interpretativa a partir de la discusión de algunos recursos retóricos relevantes de la estética clásica alemana. De esta forma, logra identificar y analizar las principales similitudes y diferencias del esteticismo desarrollado por Wilde y Morris y, finalmente, propone revaluar la definición de autonomía como “inutilidad”, comúnmente utilizada en los estudios sobre el esteticismo británico.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Filosofía y Humanidadeses-ES
dc.relationhttps://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/65029/75001
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista Chilena de Literaturaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; No. 108 (2023): Noviembre; pp. 463-488en-US
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; Núm. 108 (2023): Noviembre; pp. 463-488es-ES
dc.sourceRevista Chilena de Literatura; n. 108 (2023): Noviembre; pp. 463-488pt-BR
dc.source0718-2295
dc.source0048-7651
dc.subjectConformidad a fin sin fines-ES
dc.subjectEsteticismoes-ES
dc.subjectUtilidades-ES
dc.subjectImmanuel Kantes-ES
dc.subjectFriedrich Schilleres-ES
dc.subjectOscar Wildees-ES
dc.subjectWilliam Morrises-ES
dc.subjectPurposiveness without an enden-US
dc.subjectAestheticismen-US
dc.subjectUtilityen-US
dc.subjectImmanuel Kanten-US
dc.subjectFriedrich Schilleren-US
dc.subjectOscar Wildeen-US
dc.subjectWilliam Morrisen-US
dc.titleAUTONOMY AND RECONCILIATION IN THE FIN-DE-SIÈCLE AESTHETIC DEBATE: ‘THE DECAY OF LYING’ AND NEWS FROM NOWHEREen-US
dc.titleAutonomía y reconciliación en el debate estético del fin de siècle: los casos de “The decay of lying” y News from nowherees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record