• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • ACTOS
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Academia de Humanismo Cristiano
  • ACTOS
  • View Item

Incisiones en el papel. Tecnologías para el dibujo político

Author
Garcia, Francisca

Rodríguez Pino, Javier

Full text
https://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2569
10.25074/actos.v6i10.2569
Abstract
This paper analyzes the series of drawings The Caravan of Death by the Chilean artist Javier Rodríguez which, although made in 2013, is exhibited for the first time this year 2023 at the Museo de Arte Contemporáneo, Quinta Normal, in Santiago de Chile. How does handmade drawing destabilize the documentary function? Does the use of archive or found footage problematize the aesthetic representation? What elements of cinema can be distinguished in the practices of muralism or comic? The article interrogates the notion of “political drawing” based on a brief analysis of Latin American artistic activism of the 20th century and the artistic decisions and processes related to the object of study, from the perspective of the intermediality and graphic gesture. The conclusions establish that artistic work, even that carried out within the framework of the contemporary art circuit, has a possibility of generating social change, according to the degree of archive, interdisciplinary or contextualization of the artistic processes.
 
El presente trabajo analiza la serie de dibujos La caravana de la muerte del artista chileno Javier Rodríguez que, aunque realizada en el año 2013, es expuesta públicamente por primera vez este año 2023 en el Museo de Arte Contemporáneo, sede Quinta Normal en Santiago. ¿Cómo el dibujo hecho a mano desestabiliza la función documental? ¿En qué medida el uso de archivos o imágenes encontradas problematizan la representación? ¿Qué elementos del cine pueden desplegarse en las prácticas del mural o del cómic? El artículo interroga la noción de “dibujo político” a partir de un breve análisis del activismo artístico latinoamericano del siglo XX y de las decisiones y los procesos artísticos relacionados al objeto de estudio, desde la perspectiva de la intermedialidad y el gesto gráfico. En las conclusiones se establece que el trabajo artístico, incluso el que se realiza en el marco del circuito del arte contemporáneo, tiene la posibilidad de generar un cambio social, en la medida de las decisiones políticas que pueda integrar un trabajo respecto del uso de archivos, la interdisciplina o la puesta en contexto.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB