Show simple item record

dc.creatorGarcia, Francisca
dc.creatorRodríguez Pino, Javier
dc.date2023-12-29
dc.date.accessioned2024-01-03T19:16:40Z
dc.date.available2024-01-03T19:16:40Z
dc.identifierhttps://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2569
dc.identifier10.25074/actos.v6i10.2569
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239686
dc.descriptionThis paper analyzes the series of drawings The Caravan of Death by the Chilean artist Javier Rodríguez which, although made in 2013, is exhibited for the first time this year 2023 at the Museo de Arte Contemporáneo, Quinta Normal, in Santiago de Chile. How does handmade drawing destabilize the documentary function? Does the use of archive or found footage problematize the aesthetic representation? What elements of cinema can be distinguished in the practices of muralism or comic? The article interrogates the notion of “political drawing” based on a brief analysis of Latin American artistic activism of the 20th century and the artistic decisions and processes related to the object of study, from the perspective of the intermediality and graphic gesture. The conclusions establish that artistic work, even that carried out within the framework of the contemporary art circuit, has a possibility of generating social change, according to the degree of archive, interdisciplinary or contextualization of the artistic processes.en-US
dc.descriptionEl presente trabajo analiza la serie de dibujos La caravana de la muerte del artista chileno Javier Rodríguez que, aunque realizada en el año 2013, es expuesta públicamente por primera vez este año 2023 en el Museo de Arte Contemporáneo, sede Quinta Normal en Santiago. ¿Cómo el dibujo hecho a mano desestabiliza la función documental? ¿En qué medida el uso de archivos o imágenes encontradas problematizan la representación? ¿Qué elementos del cine pueden desplegarse en las prácticas del mural o del cómic? El artículo interroga la noción de “dibujo político” a partir de un breve análisis del activismo artístico latinoamericano del siglo XX y de las decisiones y los procesos artísticos relacionados al objeto de estudio, desde la perspectiva de la intermedialidad y el gesto gráfico. En las conclusiones se establece que el trabajo artístico, incluso el que se realiza en el marco del circuito del arte contemporáneo, tiene la posibilidad de generar un cambio social, en la medida de las decisiones políticas que pueda integrar un trabajo respecto del uso de archivos, la interdisciplina o la puesta en contexto.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Academia Humanismo Cristianoes-ES
dc.relationhttps://revistas.academia.cl/index.php/actos/article/view/2569/2670
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista Actoses-ES
dc.sourceRevista Actos; Vol. 5 Núm. 10 (2023): Revista ACTOS; 127-146es-ES
dc.source2452-4727
dc.source10.25074/actos.v6i10
dc.titleIncisiones en el papel. Tecnologías para el dibujo políticoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record