Show simple item record

Competencias pedagógicas en la formación inicial docente

dc.creatorCastillo Ladino, Patricia
dc.creatorSequeida González, Rosa
dc.date2019-12-01
dc.date.accessioned2024-01-22T18:07:36Z
dc.date.available2024-01-22T18:07:36Z
dc.identifierhttps://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/3
dc.identifier10.54802/r.v1.n1.2019.3
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239923
dc.descriptionThe following article exposes a bibliographical analysis on Tuning Latin-American regarding the competences to be developed within the initial teaching training programs, and how these are related with the competences stated in the graduation profile of teachers formed in three different institutions. This analysis is part of the bibliographic review carried out in an institutional improvement project in an interuniversity context that includes three Chilean universities, in order to strengthen the initial teaching programs and the corresponding professional apprenticeships. Nowadays, the initial teaching training is a priority issue as a national politics, existing the urgency to rethink the approach that has dominated the initial training in the universities of the country, as in the way the training of teachers is planned, it does not appear to satisfy the needs of the knowledge and learning society, which demands for new abilities centered in the integration of knowledge and the ethical background of the human being. In order to provide an answer to this new social stage, in permanent change and evolution, it is necessary to motivate the development of a culture oriented to promote a technical and humane training based in excellence since the initial teaching training, which allows to understand and comprehend the teaching praxis as an ethical task in the forming of responsible critical and empathetic citizens. In this regard, and understanding that the pedagogical competences are the base of every educational praxis, a theorical review on the pedagogical competences is proposed, such review, according to the key actors, is thought as relevant in the training of teachers. The methodology used corresponds to a bibliographical review on the pedagogical competences that a teacher must have, allowing the identification of the more valued competences that should be considered in defining the graduation profiles of the future professionals.en-US
dc.descriptionEl presente artículo da cuenta de un análisis documental a partir de Tuning Latinoamérica respecto de las competencias a desarrollar en los programas de formación inicial docente, y como estas correlacionan con las competencias declaradas en los perfiles de egreso de tres instituciones que forman profesores. El análisis es parte de la revisión desarrollada en el marco de un proyecto de mejoramiento institucional interuniversitario, que acoge a tres universidades chilenas, con el fin de fortalecer la formación inicial docente y las respectivas prácticas profesionales. La formación inicial docente en la actualidad constituye un tema prioritario a nivel país, existe urgencia de reflexionar sobre el modelo que ha imperado en la formación inicial en las universidades del país, ya que tal y como está planteada la formación de profesores, ésta, no responde a las necesidades de la sociedad del conocimiento y aprendizaje, que demanda nuevas habilidades centradas en la integración de saberes y la formación ética del ser humano. Para responder a este nuevo estadio social, en permanente cambio y evolución, se requiere incentivar, desde la formación del profesorado, el desarrollo de una cultura, orientada a promover una formación técnica y humana de excelencia, que permita entender y comprender el ejercicio docente, como una acción ética de formación de ciudadanos responsables, críticos y empáticos. En este sentido, entendiendo, que las competencias pedagógicas constituyen la base de toda práctica educativa, se propone en este artículo una revisión teórica, sobre las competencias docentes, que, de acuerdo a actores claves, se asumen relevantes en la formación del profesorado. La metodología utilizada corresponde a un análisis documental, sobre las competencias pedagógicas que debe tener un docente lo cual permite identificar cuáles son las competencias más valoradas, que debieran ser consideradas en la definición de los perfiles de egreso de los futuros profesionales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherVicerrectoría Académica (VRA)es-ES
dc.relationhttps://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/3/62
dc.rightsDerechos de autor 2019 Patricia Castillo, Rosa Sequeidaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/es-ES
dc.sourceElectronic Journal of Research in University Teaching; Vol. 1 No. 1 (2019): REIDU; 160 -184en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 1 Núm. 1 (2019): REIDU; 160 -184es-ES
dc.source2452-4875
dc.source10.54802/r.v1.n1.2019
dc.subjectcompetencias docenteses-ES
dc.subjectformacion inicial docentees-ES
dc.subjectperfiles de egresoes-ES
dc.subjectpedagogy skillsen-US
dc.subjectinitial teaching trainingen-US
dc.subjectegress profilesen-US
dc.titlePedagogical competences in initial teacher trainingen-US
dc.titleCompetencias pedagógicas en la formación inicial docentees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeReviewsen-US
dc.typeRevisioneses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record