Relationship between basic psychological needs and academic satisfaction in students of the University of Antofagasta
Relación entre las necesidades psicológicas básicas y satisfacción académica en estudiantes de la Universidad de Antofagasta
Author
Gahona Herrera, Inés Cristina
Castro Ossandón, Cristian
Gómez Velásquez, Valeria
González Navarro, Danilo
Abstract
The academic satisfaction of the student community has gained relevance within educational institutions because it provides an assessment that allows knowing the student's experience, the perception they have about the services, tools and resources that are provided, as well as the quality of the teaching and learning process. In other words, it covers both the academic and administrative dimensions that reflect the personal psychological well-being of each student, being a key factor for their adaptation and permanence. On the other hand, the theory of Self-determination (TAD) proposed by Deci and Ryan in 1985, indicates that there are three main basic psychological needs (autonomy, competence and relationship) that intervene in the performance and motivational levels of people. This study seeks to establish the relationship between basic psychological needs and academic satisfaction of 382 university students, through the application of two instruments; the Basic Psychological Needs Scale and the Academic Satisfaction Scale. This study provides empirical evidence of the positive relationship that exists between basic psychological needs and academic satisfaction of the student population of the University of Antofagasta, that is, while the student population perceives and considers that their needs for autonomy, competence and relationship are Satisfied satisfaction also increases academic satisfaction, which influences both the assessment of the different factors involved in university studies and academic performance. La satisfacción académica de la comunidad estudiantil ha tomado relevancia dentro de las instituciones educativas debido a que entrega una valoración que permite conocer la experiencia del estudiante, la percepción que tienen acerca de los servicios, herramientas y recursos que se les proporciona, así como también de la calidad del proceso de enseñanza y aprendizaje. Es decir, abarca tanto las dimensiones académicas y administrativas que reflejan el bienestar psicológico personal de cada estudiante, siendo un factor clave para su adaptación y permanencia. Por otro lado, la teoría de la Autodeterminación (TAD) propuesta por Deci y Ryan en 1985, señala que existen tres necesidades psicológicas básicas principales (Autonomía, competencia y relación) que intervienen en el desempeño y en los niveles motivacionales de las personas. Este estudio busca establecer la relación existente entre las necesidades psicológicas básicas y la satisfacción académica de 382 estudiantes universitarios, mediante la aplicación de dos instrumentos; la Escala de Necesidades Psicológicas Básicas y la Escala de Satisfacción Académica. Este estudio proporciona evidencias empíricas de la relación positiva que existe entre las necesidades psicológicas básicas y la satisfacción académica de la población estudiantil de la Universidad de Antofagasta, es decir que mientras la población estudiantil percibe y considera que sus necesidades de autonomía, competencia y relación están satisfechas también aumenta la satisfacción académica, lo que influye tanto en la valoración de los distintos factores que intervienen en los estudios universitarios como en el desempeño académico.