The emotional intelligence as a buffer for academic burnout and an enhancer of academic engagement
La inteligencia emocional como factor amortiguador del burnout académico y potenciador del engagement académico
Author
Ardiles Irarrázabal, Rodrigo
Alfaro Robles, Paola
Moya Cruz, María
Leyton Rojas, Claudia
Rojas Callejas, Patrick
Videla García, Jeremy
Abstract
Future nursing professionals require comprehensive training that focuses on both theory and the development of emotional skills. The latter refers to the development of Emotional Intelligence, which according to research of the last decade, can equip individuals with how to better cope with the demands of university study and/or the professional environment. The objective of this quantitative research study was to link levels of emotional intelligence with Academic Burnout and Engagement Syndrome in nursing students at a university of the north of the country. The sample included 189 nursing students, of both sexes, and the research took place between the first and eighth semester of the curriculum map. The results from the random probabilistic sampling showed correlation between openness and emotional management with the two engagement factors of predisposition and satisfaction. Furthermore, by correlating emotional intelligence with Academic Burnout, it became apparent that the only factor that correlated with the three dimensions of Academic Burnout was emotional regulation. In addition, it was shown that the greater the emotional openness, the lesser the exhaustion and the greater personal fulfilment. It was eventually shown that higher levels of Academic Burnout correlated with lower levels of satisfaction with their studies. Los futuros profesionales de enfermería requieren de una formación integral que incluya aspectos teóricos y el desarrollo de habilidades emocionales. Estas últimas, hacen referencia al desarrollo de la Inteligencia emocional, la cual, según las investigaciones de la última década, tendría una relación con un mejor ajuste a las exigencias del medio universitario y/o laboral. El objetivo de esta investigación fue relacionar los niveles de inteligencia emocional con los niveles del Síndrome de Burnout y Engagement académico en estudiantes de enfermería de una Universidad del norte del país, por medio de un estudio cuantitativo, correlacional, no experimental, transversal. La muestra fue de 189 alumnos de enfermería, de ambos sexos, cursando entre el primer y octavo semestre de la malla académica, donde se realizó un muestreo probabilístico aleatorio. Los resultados evidenciaron correlación entre los factores de claridad y regulación emocional con ambos factores de Engagement (predisposición y satisfacción). Por otro lado, al correlacionar inteligencia emocional con Burnout académico, se evidenció, que el único factor que correlacionó con las 3 dimensiones de Burnout fue regulación emocional. Además, se demostró que a mayor claridad emocional menor sería el agotamiento y mayor la realización personal. Finalmente, se mostró que mayores niveles de Burnout correlacionaron con menores niveles de satisfacción con los estudios.