Teaching experience in physical education area based in the soccer discipline with interdisciplinary approach
Experiencia didáctica en educación física con base en la disciplina del fútbol con enfoque interdisciplinar
Author
Troncoso Ulloa, Karen Elizabeth
González Valencia, Cinthia
Retamal Muñoz, Camila
Luis de Cos, Gurutze
Abstract
In this work, a didactic experience in the framework of the interdisciplinarity is analyzed based on Physical Education in Initial teacher training. The experience is developed in the subject of soccer methodology, with third year students of the Physical Education Pedagogy career, considering two phases. The first one is oriented to the design of a traditional lesson plan, meanwhile, in the second phase, an interdisciplinary challenge is raised for the design and implementation of a didactic proposal. Among the difficulties that arose in phase one, it is evident that students do not have a motivating environment for learning, a situation that improves significantly in phase two due to the contribution of interdisciplinarity. Finally, the positive aspects in the use of these innovative didactics that manage to challenge and motivate students are highlighted, thus achieving significant and permanent learning over time. En el presente trabajo se analiza una experiencia didáctica en el marco de la interdisciplinariedad, con base en la educación física en la formación inicial docente. La experiencia se despliega en la asignatura de metodología del fútbol, en estudiantes de tercer año de la carrera de pedagogía en educación física, considerando dos fases. La primera orientada al diseño de una planificación tradicional, mientras que en la segunda fase se plantea un desafío interdisciplinar para el diseño y ejecución de la propuesta didáctica. Entre las dificultades que surgieron en la fase uno, se logra evidenciar que los estudiantes no generan un ambiente motivador para el aprendizaje, situación que mejora considerablemente en la fase dos debido al aporte de la interdisciplinariedad. Finalmente se destacan los aspectos positivos en la utilización de estas didácticas innovadoras que logren desafiar y motivar los estudiantes, logrando así un aprendizaje significativo y permanente en el tiempo.