The Aronson´ s jigsaw technique used as methodology of work in a biannual university course of statistics
El Rompecabezas de Aronson utilizado como metodología de trabajo semestral en un curso Universitario de Estadística
Author
Álvarez Morgado, Gabriel
Marín Lacazette, Catalina
Camus Galleguillos, Pablo
Ayabire Astudillo, Magdalena
Abstract
To implement a biannual work methodology based on an active learning technique in a statistics course for the Business Engineering career at Universidad Católica del Norte. A pedagogical innovation experience was implemented, applying the cooperative learning technique "The Aronson's Jigsaw" as a biannual work methodology in a statistics course made up of 60 students. The questionnaires reveal that the development of this experience was well received within the students and the failure rate was reduced. At the end of the course, 63% of those surveyed expressed a preference for having built their learning with this technique and only 7% indicated a preference for having used a traditional methodology. Negative and positive aspects of the implementation can also be identified, in addition to visualizing possibilities for improvement. Among the negative aspects, issues such as the lack of time and pedagogical skills of the students, complexity of the contents to use this technique and little feedback in the first stage of the process are raised. Meanwhile, positive opinions are related to the innovator of the method, the development of competencies that are not achieved with traditional methodologies, such as social and organizational skills. Teaching support during the second stage of the process and the use of audiovisual resources for learning are also highlighted. Implementar una metodología de trabajo semestral basada en una técnica de aprendizaje activo en un curso de estadística para la carrera de Ingeniería Comercial de la Universidad Católica del Norte. Se implementó una experiencia de innovación pedagógica, aplicando la técnica de aprendizaje cooperativo denominada «El rompecabezas de Aronson» como metodología de trabajo semestral en un curso de estadística compuesto por 60 alumnos. Los cuestionarios realizados muestran que el desarrollo de esta experiencia tuvo una buena acogida dentro del estudiantado y se redujo la tasa de reprobación. Al finalizar el curso, un 63% de los encuestados manifiesta preferencia por haber construido su aprendizaje con esta técnica y solo un 7% señala preferencia por haber utilizado una metodología tradicional. También se identificaron aspectos negativos y positivos de la implementación, además de visualizar posibilidades de mejora. Dentro de los aspectos negativos, se plantean temáticas como la falta de tiempo y habilidades pedagógicas de los estudiantes, complejidad de los contenidos para utilizar esta técnica y poca retroalimentación en la primera etapa del proceso. Mientras tanto, las opiniones positivas guardan relación con lo innovador del método, el desarrollo de competencias que no se logran con metodologías tradicionales, como habilidades sociales y organizativas. También se destaca el apoyo docente durante la segunda etapa del proceso y el uso de recursos audiovisuales para el aprendizaje.