• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Antofagasta
  • REIDU. Revista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria
  • View Item

Critical knots in the learning assessment process in the early childhood education pedagogy. Challenges and opportunities for initial teacher training

Nudos críticos de la evaluación de los aprendizajes en la carrera de Pedagogía en Educación Parvularia. Desafíos y oportunidades para la formación inicial docente

Author
Vieyra Bravo, Marta Beatriz

Acosta Peña, Roxana

Pizarro Pizarro, Liliana

Rubio Lagos, Macarena

Full text
https://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/26
10.54802/r.v2.n1.2020.26
Abstract
To describe from the students perspective, the evaluation practices used by professors of the program Pedagogy of Early Child Education with specialty in Special Needs Education. This is done in the context of a formative curriculum based in the learning outcomes and demonstration of proficiencies. The research addresses from a qualitative perspective what is applied to focus groups and interviews semi structured to students of the program from different cohortes. The critical centres of learning evaluation are observed in the administrative actions, in the dichotomy of evaluation practices and in the coherence evaluation with the type of content. In general, the evaluations practices are characterized by its contribution to the educational model in the university. However, among the findings of this study one can identify some weaknesses, as in the scarcity presence of feedback, its definition as a vertical process centred in heteroevaluation; add to this the ignorance of the nature of the content that it’s evaluated, with a clear preference for the more traditional ways of evaluation.
 
Describir desde la perspectiva de los estudiantes, las prácticas evaluativas utilizadas por los docentes de la carrera de Pedagogía en Educación Parvularia mención en Necesidades Educativas Especiales, en el marco de un currículum de formación basado en resultados de aprendizaje y demostración de competencias. Enfoque cualitativo, realizando grupos focales y entrevistas semi-estructuradas a los estudiantes de la carrera de las distintas cohortes. Para el análisis de la información se utilizó software Atlas Ti 8.0. Se detectaron nudos críticos en la evaluación de los aprendizajes en los actos administrativos, en la dicotomía de las prácticas evaluativas y en la coherencia de la evaluación con el tipo de contenido. Se detectaron algunas debilidades, como la escasa presencia de retroalimentación, lo que reveló que se concibe la evaluación como un proceso vertical centrada en la heteroevaluación; sumado al desconocimiento de la naturaleza del tipo de contenido que se evalúa, con una clara preferencia en la evaluación tradicional.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB