Cualitativa perceived needs of teacher training for beginning teachers of the northern macrozone of Chile: Qualitative research Program
Necesidades sentidas de formación de docentes principiantes de la macrozona norte de Chile: Programa de investigación cualitativa
Author
Tapia Henríquez, Mario
Abstract
In order to generate inputs to design professional integration plans that respond to regional realities, the aim of this study is to understand the meanings given to teacher training by a group of beginning teachers from the Northern Macrozone of Chile. The paradigmatic positioning that sustains the investigative work corresponds to a qualitative, phenomenological investigation, using Case Study, and justifying, as information collection strategies, the inclusion of various qualitative instruments. The interpretive report will materialize the results of the analysis of the qualitative information originated from the information collection instruments that are justified for the development of the Case Study, thus allowing to visualize the perceived training needs of beginning teachers. The strength of this work, from the qualitative approach as a means of reconstruction of the educational scenario, lies in recognizing the characteristics of the subjects that intervene in the educational process, thus giving the possibility of a permanent construction and reconstruction of knowledge associated with teacher training, and in this case, their professional development. A fin de generar insumos para diseñar planes de inserción profesional que respondan a las realidades regionales, se propuso conocer los significados que le otorga a la formación docente (tanto inicial como permanente) el profesorado principiante de la Macrozona Norte de Chile, El posicionamiento paradigmático que sustenta el trabajo indagativo corresponde a una investigación de carácter cualitativo, fenomenológico, valiéndose del Estudio de Caso y justificando, como estrategias de recogida de información, la inclusión de diversos instrumentos de corte cualitativo. El informe interpretativo materializará los resultados del análisis de la información cualitativa emanada de los instrumentos de recogida información justificados para el desarrollo del Estudio de Casos, permitiendo visualizar las necesidades sentidas de formación del profesorado principiante. La potencia de este trabajo, a partir del enfoque cualitativo como medio de reconstrucción del escenario educativo, radica en reconocer las características de los sujetos que intervienen en el proceso educativo, dando así la posibilidad de una construcción y reconstrucción permanentes de conocimientos asociados a la formación docente, y en este caso, al desarrollo profesional de los mismos.