Educational Environment of Dental Students in Universidad de Antofagasta Dental School during COVID-19 Pandemic
Ambiente educacional de los estudiantes de la carrera de Odontología de la Universidad de Antofagasta durante el periodo de pandemia por COVID-19
Author
Rojas Vilches, Francisco Javier
Rosales Miranda, Irma Elizabeth
Briceño Ramos, Andrés
Donoso Rodríguez, Catalina
Abstract
The Educational Environment (AE) of Dentistry students at the University of Antofagasta was analyzed in the context of a COVID-19 pandemic was analyzed through a descriptive, observational and cross-sectional study, using the DREEM questionnaire as an instrument in the population of students from 1st to 6th year from March to May 2021. Stata version 16 software was used for statistical analysis with a confidence interval of 95%. The study population consisted of 115 students. A positive evaluation of the educational environment was obtained with an overall mean DREMM score of 106.74 ±10.04 (out of a maximum of 200), with the 5th year being the course with the most negative evaluation with 99 ± 13.63 points. Of the 5 domains evaluated with this instrument, the perception of teachers registered the most relevant significant differences with p-values less than 0.05 associated with negative perceptions among students. A positive educational environment was detected in the period from March to May 2021, however, there are possibly other factors not analyzed through the DREEM instrument that could be influencing the results. Se analizó el Ambiente Educacional (AE) de los estudiantes de carrera de Odontología de la Universidad de Antofagasta en contexto de pandemia por COVID-19, a través de un estudio descriptivo, observacional y transversal, utiliza como instrumento el cuestionario DREEM en la población de estudiantes de 1ro a 6to año desde marzo a mayo del año 2021. Se utilizó el software Stata versión 16 para el análisis estadístico con un intervalo de confianza de un 95%. La población de estudio estuvo conformada por 115 estudiantes. Se obtuvo una valorización positiva del ambiente educacional con una media general del puntaje DREMM de 106.74 ±10.04 (de un máximo de 200) siendo 5to año el curso con la valorización más negativa con 99 ± 13.63 puntos. De los 5 dominios evaluados con este instrumento, la percepción de los profesores registró las diferencias significativas más relevantes con valores p menores a 0.05 asociadas a percepciones negativas entre los estudiantes. Fue posible detectar un ambiente educacional positivo en el periodo de marzo a mayo del año 2021, no obstante, posiblemente existen otros factores no analizados a través del instrumento DREEM que podrían estar influyendo en los resultados.