Meaning of intercultural competence in the academic Training of Nurses for sustainable development
Significado de la competencia intercultural en la formación académica de Enfermeras para el desarrollo sustentable
Author
Rivera Lersundi, Adriana
Abstract
The University as a training entity has the capacity and responsibility to promote changes aimed at forming sustainable societies, establishing permanent dialogue in the training processes of new professionals. Interculturality has raised analysis and reflections on the notion of the individual and collective, of the local and global, fostering instances to teach attitudes and values that lead to the progress of peoples. The present study aims to identify categorical patterns of nurses' experiences when living the cultural difference when they exercise care. This qualitative, phenomenological case study work, with life stories; It provides lived experiences of interaction between professional nurses and their patients. The analysis involved the application of the reductio and vocatio methodology, through the practical expression of touch. The main findings generated were stages of the development of Intercultural Competition and the operationalization of dimensions of touch when developing intercultural Competition. This projection allowed the search for new balances between satisfaction of needs and exercise of rights, for a "new treatment" in health care. This competition allows us to provide experiences of assistance and support to the human being, which promotes consistent lifestyles to improve the health of communities. La Universidad como ente formador posee capacidad y responsabilidad para promocionar cambios destinados a formar sociedades sustentables, estableciendo diálogo permanente en los procesos formativos de los nuevos profesionales. La interculturalidad ha planteado análisis y reflexiones sobre la noción de lo individual y colectivo, de lo local y global, propiciando instancias para enseñar actitudes y valores que conduzcan al progreso de los pueblos. El presente estudio tuvo como objetivo identificar patrones categoriales de las experiencias de enfermeras al vivir la diferencia cultural cuando ejercen el cuidado. El método utilizado fue cualitativo, fenomenológico de estudio de caso, con relatos de vida; aportó experiencias vividas de interacción entre profesionales enfermeras y sus pacientes. El análisis involucró la aplicación de metodología del reductio y vocatio, a través de la expresión práctica del tacto. Los principales hallazgos generados fueron estadios del desarrollo de la Competencia Intercultural y la operacionalización de dimensiones del tacto al desarrollar la Competencia intercultural. Esta proyección permitió tender búsqueda de nuevos equilibrios entre satisfacción de necesidades y ejercicio de derechos, para un “nuevo trato” en el cuidado de salud. Esta competencia aportó experiencias de asistencia y apoyo al ser humano, que promueve modos de vida consecuentes para mejorar la salud de comunidades.