Validation process and reliability on Transmedia research instrument: design components of input conduct questionnaire
Proceso de validación y fiabilidad del instrumento de investigación Transmedia: componentes de diseño del cuestionario conducta de entrada
Author
Holguín Villamil, Oscar Antonio
Abstract
In experimental and quasi-experimental research, as well as in qualitative perspective, questionnaire constitutes one of greatest implementation tool in data collection process, particularly in development of research in human, social and educational sciences, the purpose of this work is demonstrate the process of questionnaire structuring / inside conduct instrument with which research of Universidad Pedagógica Nacional [UPN] into invite call 2021 is developed within transmedia framework study developed by the KENTA`s group. Aims objective is to obtain relevant information in a reliable and valid way, for this, it`s necessary to guarantee accuracy and consistency of the questionnaire items to be implemented with children into Departmental Educative Institute [IED] Las Villas, as an importance aspect within the research methodology; that provides rigor and scientificity through identification of validation criteria and reliability determination of data collection instrument. The article records the validation development and reliability criteria attributed by instrument created for the "Transmedia literacy as an English training scenario for vulnerable conditions students" research. Indexes and validity criteria are explored and described, reliability of entrance conduct instrument results appropriate by performance levels defined on Common European Framework of Reference for Languages (CEFR), starting at pre-A1 level by communicative competences in English of children who make up the studied population. En la investigación experimental y cuasiexperimental, así como en la perspectiva cualitativa, el cuestionario constituye una de las herramientas de mayor implementación en el proceso de recopilación de datos, de manera particular en el desarrollo de la investigación en ciencias humanas, sociales y educativas, el propósito de este trabajo es evidenciar el proceso de estructuración del instrumento cuestionario / conducta de entrada con el que se desarrolla la investigación de la convocatoria Universidad Pedagógica Nacional [UPN] 2021 en el marco del estudio de transmedia desarrollado por el grupo KENTA. Se pretende obtener información relevante de manera fiable y válida, para ello, se precisa garantizar la exactitud y la consistencia de los ítems del cuestionario a implementar con los niños de la Institución Educativa Departamental [IED] Las Villas, como un aspecto de importancia dentro de la metodología de investigación; que brinda rigurosidad y cientificidad a través de la identificación de criterios de validación y la determinación de confiabilidad del instrumento de recolección de datos. El artículo registra experimentalmente el desarrollo de criterios de validación y de confiabilidad atribuidos al instrumento creado para la investigación “La alfabetización transmedia como escenario de formación en inglés para estudiantes en condición de vulnerabilidad”. Se exploran y describen índices y criterios de validez y fiabilidad de la conducta de entrada adecuados a los niveles de desempeño definidos por el Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas [MCRL], iniciando en nivel pre A1 de competencias comunicativas en inglés de los niños que conforman la población estudiada.