Show simple item record

Proceso de Articulación de la Educación Media a la Superior

dc.creatorBarrero, Marco
dc.creatorClavijo, Camila
dc.creatorFlórez, Tatiana
dc.creatorPinzón, Nicol
dc.creatorTriana , María
dc.creatorMartínez, Daniela
dc.creatorRamírez, Andrés
dc.date2022-06-01
dc.date.accessioned2024-01-22T18:07:41Z
dc.date.available2024-01-22T18:07:41Z
dc.identifierhttps://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/94
dc.identifier10.54802/r.v4.n1.2022.94
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/239961
dc.descriptionThe present study seeks to develop a psychoeducational articulation model for the transition from secondary school to university. To this end, in a first stage, more than forty (40) variables related to school performance in the transition to higher education were identified. The variables found were divided into three large domains: (1) exploration of cognitive functions, (2) status of generic competences at the beginning of the university process and identification of the professional vocation, and finally (3) professional expectations and interests. In a second moment, for the exploration domain of cognitive functions (1), three of these variables that were selected have a significant impact on adaptation to higher education, namely, study methods and techniques, memory attention, and reading comprehension. With the choice of these three, validated instruments were identified to measure these cognitive variables and they were applied to a group of tenth grade students from the Liceo de la Universidad Católica de Colombia. With the results, it is suggested to continue investigating other variables identified with the objective/goal that the development of the articulation model could be able to achieve a better improvement of the fundamental elements of adaptation from secondary school to university education. Thus, be able to impact on the decrease in dropout at this stage, such as: learning skills, autonomy, decision-making, study techniques and academic performance, among others.en-US
dc.descriptionEl presente estudio busca desarrollar un modelo de articulación psicoeducativo para la transición del colegio a la universidad. Para tal fin, en una primera etapa se identificaron más de cuarenta (40) variables relacionadas con el desempeño escolar en el tránsito a la educación superior. Las variables encontradas se dividieron en tres grandes dominios; (1) exploración de funciones cognitivas, (2) estado de las competencias genéricas al inicio del proceso universitario e identificación de la vocación profesional, y finalmente (3) expectativas e intereses profesionales. En un segundo momento, para el dominio de exploración de las funciones cognitivas (1) se seleccionaron tres de estas variables que inciden de manera significativa en la adaptación a la educación superior, a saber, métodos y técnicas de estudio, memoria y atención, y comprensión lectora. Con la elección de estas tres, se identificaron instrumentos validados para medir estas variables cognitivas y se aplicaron a un grupo de estudiantes de décimo grado del Liceo de la Universidad Católica de Colombia. Con los resultados se sugiere seguir indagando en otras de las variables identificadas con el objetivo de que el desarrollo del modelo de articulación logre mejorar elementos fundamentales de la adaptación a la escolaridad universitaria y por ende impacten en la disminución de la deserción en esta etapa, tales como: habilidades de aprendizaje, autonomía, toma de decisiones, técnicas de estudio y desempeño académico, entre otros.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherVicerrectoría Académica (VRA)es-ES
dc.relationhttps://www.reidu.cl/index.php/REIDU/article/view/94/78
dc.rightsDerechos de autor 2022 Marco Barrero, Camila Clavijo, Tatiana Flórez, Nicol Pinzón, María Triana , Daniela Martínez, Andrés Fernandoes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceElectronic Journal of Research in University Teaching; Vol. 4 No. 1 (2022): REIDU; 1 - 42en-US
dc.sourceRevista Electrónica de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 4 Núm. 1 (2022): REIDU; 1 - 42es-ES
dc.source2452-4875
dc.source10.54802/r.v4.n1.2022
dc.subjectdesercion-permanencia estudiantil universitariaes-ES
dc.subjecteducacion universitariaes-ES
dc.subjecttransito escolares-ES
dc.subjectuniversity student dropout-permanenceen-US
dc.subjectuniversity educationen-US
dc.subjectschool trafficen-US
dc.titleArticulation Process from Secondary to Higher Educationen-US
dc.titleProceso de Articulación de la Educación Media a la Superiores-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeScientific Articlesen-US
dc.typeArtículos Científicoses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record