Perception of the academics of the Department of Medical Sciences on the importance of the roles of the medicine teacher, from the perspective of Harden and Crosby
Percepción de los académicos del Departamento de Ciencias Médicas sobre la importancia de los roles del docente de medicina, desde la perspectiva de Harden y Crosby
Author
Pérez Abarca, Felipe
Rodriguez Fuentes, Alejandra
Torres Belma, Alberto Rodolfo
Abstract
The teaching-learning processes require that medical teachers assume the role of learning facilitators and have specific characteristics, such as those proposed by Harden and Crosby in the field of medical education. The objective of the research was to know the perception of the academics of the Department of Medical Sciences of the University of Antofagasta about the importance of the roles of the Medicine teacher. A quantitative and descriptive study was developed. The sample corresponded to 27 academics out of a total of 47. An online questionnaire was applied through which considered the different roles of the medicine teacher proposed by Harden and Crosby as dimensions. Most of the medical faculty roles obtain a high degree of importance in the first two response categories (“A lot” and “Considerable”). The roles with the least degree of importance for academics are: curriculum evaluator, assessment planner, course organizer, curriculum planner and resource developer. Most of the roles of the medicine teacher are evaluated positively from the perspective of Harden and Crosby, especially those related to classroom work and clinical practice. The roles with the lowest value are those that require greater pedagogical expertise. It is recommended to strengthen training processes in pedagogical skills. Los procesos de enseñanza – aprendizaje exigen que los docentes de medicina asuman el papel de facilitadores del aprendizaje y posean características específicas, como las planteadas por Harden y Crosby en el ámbito de la educación médica. El objetivo de la investigación fue conocer la percepción de los/as académicos/as del Departamento de Ciencias Médicas de la Universidad de Antofagasta sobre la importancia de los roles del docente de Medicina. Se desarrolló un estudio cuantitativo y descriptivo. La muestra correspondió a 27 académicos de un total de 47. Se aplicó un cuestionario online a través que contempló como dimensiones los distintos roles del docente de medicina planteados por Harden y Crosby. La mayoría de los roles del docente de medicina obtienen un alto grado de importancia en las dos primeras categorías de respuesta (“Mucha” y “Considerable”). Los roles con menor grado de importancia para los académicos son: evaluador del currículo, planificador de evaluaciones, organizador del curso, planificador del currículo y desarrollador de recursos. Se evalúan positivamente la mayoría de los roles del docente de medicina desde la perspectiva de Harden y Crosby, especialmente lo relacionado con trabajo en aula y práctica clínica. Los roles con menor valoración son aquellos que requieren de mayor experticia pedagógica. Se recomienda fortalecer procesos de capacitación en habilidades pedagógicas.