Role of the link with the environment in the training process of medical students from the perspective of their academics
Rol de la vinculación con el medio en el proceso formativo de los estudiantes de medicina desde la perspectiva de sus académicos
Author
Iriondo Cadima, Yesenia
Rodriguez Fuentes, Alejandra
Torres Belma, Alberto
Abstract
The study plan of the Medicine Career of the University of Antofagasta (Chile) indicates that the graduated doctor is a professional with a solid humanist scientific training. The general objective of the research was to know the perception of the academics of the Department of Medical Sciences of the University of Antofagasta on the relevance of the activities related to the environment in the training process of the medical student. An exploratory-descriptive cross-sectional quantitative study was carried out. The sample consisted of 25 academics from a universe of 48 (52.08% of the population). The descriptive survey considered dimensions related to the role of the relationship with the environment in the training process, teaching strategies, academic role, knowledge of the graduate and/or professional profile, and university regulations. Regarding the results, in the different dimensions of analysis, the percentages that refer degrees of agreement or high importance with the statements made, are higher than 60%. In the question asking teachers if they have proposed the development of activities related to the environment in their respective subjects, only 44% answered affirmatively. Regarding the discussion, it can be seen that the academics give relevance to the role of the relationship with the environment in the training process of the medical student, from a general perspective, from the academic role and what is established in the Graduation Profile of the graduate doctor. from the University of Antofagasta. El plan de estudios de la Carrera de Medicina de la Universidad de Antofagasta (Chile) señala que el médico egresado es un profesional con una sólida formación científica humanista. El objetivo general de la investigación fue conocer la percepción de los académicos del Departamento de Ciencias Médicas de la Universidad de Antofagasta sobre la relevancia de las actividades de vinculación con el medio en el proceso formativo del estudiante de medicina. Se realizó un estudio cuantitativo transversal exploratorio – descriptivo. La muestra estuvo conformada por 25 académicos de un universo de 48 (52,08% de la población). La encuesta descriptiva consideró dimensiones vinculadas al rol de la vinculación con el medio en el proceso formativo, estrategias de enseñanza, rol académico, conocimiento de perfil de egreso y/o profesional y reglamentación universitaria. En cuanto a los resultados, en las distintas dimensiones de análisis, los porcentajes que refieren grados de acuerdo o alta importancia con las afirmaciones planteadas, son superiores al 60%. En la pregunta que consulta a los docentes si han propuesto el desarrollo de actividades de vinculación con el medio en sus respectivas asignaturas, sólo un 44% responde afirmativamente. En cuanto a la discusión, se aprecia que los académicos otorgan relevancia al rol de la vinculación con el medio en el proceso formativo del estudiante de Medicina, desde una perspectiva general, desde el rol académico y lo establecido en el Perfil de Egreso del médico titulado de la Universidad de Antofagasta.