Strategies for critical incidents in virtual classrooms in Obstetrics and Childcare students: implications for their training
Estrategias de afrontamiento ante incidentes críticos en aulas virtuales en estudiantes de Obstetricia y Puericultura: implicaciones para su formación
Author
Altamirano Droguett, Janet Elizabeth
Gonzáles-Castro, Pamela
Parra-Barrientos, Javiera
Cayo-Huanca, Nataly
Rivera-Rivera, Sigrid
Abstract
The general objective of this study was to analyze the coping strategies in the face of critical incidents occurring in virtual classrooms used by students of the Obstetrics and Childcare Career of the Universidad de Antofagasta during the period between March 2020 and April 2022. A qualitative research of interpretative type was carried out, which was based on the experiences that influence people's behavior. The methodological design was based on grounded theory. Nineteen students from the five levels of the course were interviewed by telematic means, who participated voluntarily. The study was approved by the Ethics and Scientific Research Committee of this Institution. The inductive coding and the constant comparison method allowed the theoretical saturation of the data processed in Atlas.ti. Within the results, evasive and denial self-protection strategies were predominantly evidenced in the face of critical incidents related to the disorganization of resources and time, inadequate teaching methods, teacher-student interpersonal conflicts and evaluation problems, which represented over 79% of the total of destabilizing unexpected events experienced in the virtual classrooms. In conclusion, although the students of this career have a comprehensive training elective that aims at the management of these unexpected events, more educational initiatives are required to enhance reflective dialogic spaces in future midwifery professionals. It is also necessary for teachers not only to acquire pedagogical and technological tools, but also to be trained to deal with critical incidents. El objetivo general del presente estudio fue analizar las estrategias de afrontamiento ante incidentes críticos ocurridos en aulas virtuales empleadas por los estudiantes de la Carrera de Obstetricia y Puericultura de la Universidad de Antofagasta durante el período comprendido entre marzo 2020 y abril 2022. Se llevó a cabo una investigación cualitativa de tipo interpretativa que se sustentó en las experiencias que influyen en el comportamiento de las personas. El diseño metodológico se basó en la teoría fundamentada. Se entrevistaron 19 estudiantes de los cinco niveles de la carrera por vía telemática, quienes participaron de manera voluntaria. El estudio fue aprobado por el Comité de Ética e Investigación Científica de esta Institución. La codificación inductiva y el método de comparación constante permitieron la saturación teórica de los datos procesados en Atlas.ti. Dentro de los resultados, se evidenciaron con predominancia estrategias de autoprotección evasivas y de negación frente a incidentes críticos relacionados con la desorganización de recursos y tiempo, métodos de enseñanza inadecuados, conflictos interpersonales profesor-estudiante y problemas en la evaluación, que representaron sobre el 79% del total de sucesos inesperados desestabilizadores experimentados en las aulas virtuales. Como conclusión, si bien, los estudiantes de esta carrera poseen un electivo de formación integral que apunta a la gestión de estos eventos imprevistos, se requiere de más iniciativas educativas que potencien los espacios dialógicos reflexivos en los futuros profesionales de Matronería. Asimismo, es necesario que, los docentes no solo adquieran herramientas pedagógicas y tecnológicas, sino además se capaciten en afrontamientos de incidentes críticos.