Piaget's critical clinical interview: a post-pandemic exploratory study in division with decimal point
Entrevista clínica crítica de Piaget: un estudio exploratorio pospandemia en división con punto decimal
Author
Cruz Corona, Marycarmen Cruz Corona
Rodríguez-Guardado, María Del Socorro
Abstract
The post-pandemic period has highlighted the need to explore students' strengths and areas of opportunity in their different subjects. This article reports on an investigation whose objective was to identify the levels of thinking about division with decimal points in high school in a post-pandemic context. Through a descriptive, non-experimental, cross-sectional, qualitative descriptive design, an interview was designed according to Piaget's critical clinical method, in which four Mexican high school students between 12 and 13 years old participated. The main findings show that the students need the support of materials to understand the problems posed and to provide solutions, since it can be concluded that they are still in the phase of concrete thinking, in addition to having difficulties in conceptualizing division with decimal point. This highlights the need to reinforce arithmetic concepts in initial education. Los tiempos de pospandemia han acentuado la necesidad de indagar sobre las fortalezas y las áreas de oportunidad de las y los estudiantes en sus diferentes asignaturas. Ese artículo da cuenta de una investigación cuyo propósito fue identificar los niveles de pensamiento en la división con punto decimal en estudiantes de secundaria en el contexto pospantemia. A través de un diseño cualitativo de tipo descriptivo, no experimental de alcance transversal, se diseñó una entrevista siguiendo el método clínico crítico de Piaget. Con este instrumento se entrevistó a cuatro estudiantes mexicanos de secundaria de entre 12 y 13 años de edad. Los principales hallazgos evidenciaron que los/as estudiantes necesitan el apoyo de materiales para poder comprender los problemas planteados y dar soluciones; se puede inferir que se encuentran aún en la fase de pensamiento concreto, además de tener dificultades para conceptualizar la división con punto decimal. Ello pone de manifiesto la necesidad de reforzar los conceptos de aritmética en los cursos de formación inicial.