Shamanic Cinema and Amerindian Perspectivism
Cine chamánico y perspectivismo amerindio
Author
Landaeta, Patricio
Zoro, Javier
Full text
http://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/733310.4067/s0071-17132023000200175
Abstract
This article explores a crossover between Raul Ruiz’s notion of shamanic cinema and Eduardo Viveiros de Castro’s Amerindian perspectivism, insofar as both subvert the function of the apparatus of perspective, an essential element for the constitution in modernity of the subject and the world in their respective roles of agent and patient. From a dialogue with Jean-Louis Déotte’s theory of apparatuses and a critical questioning of the function of the apparatus of perspective at the basis of Western science, we seek to trace the existence of a more-than-human cinema in Ruiz’s work, a cinema that widens the coordinates of the living, giving perspective and agency to beings from other realms. We are interested in noticing how this shamanic or perspectivist character, in the sense given by anthropology, can influence film production. Se explora un cruce entre la noción de cine chamánico de Raúl Ruiz y de perspectivismo amerindio de Eduardo Viveiros de Castro para sostener la subversión de la función del aparato de perspectiva, elemento esencial para la constitución del sujeto y del mundo en la modernidad, en sus respectivos roles de agente y paciente. A partir de un diálogo con la teoría de los aparatos de Jean-Louis Déotte y un cuestionamiento crítico de la función del aparato de perspectiva a la base de la ciencia occidental, buscamos rastrear la existencia de un cine más que humano en la obra de Ruiz, un cine que ensancha las coordenadas de lo viviente, dándole perspectiva y agencia a seres de otros reinos. Nos interesa advertir cómo este carácter chamánico o perspectivista, en el sentido que le otorga la antropología de Viveiros de Castro, puede incidir en la producción cinematográfica.