Show simple item record

Cine chamánico y perspectivismo amerindio

dc.creatorLandaeta, Patricio
dc.creatorZoro, Javier
dc.date2023-12-21
dc.date.accessioned2024-03-07T18:59:20Z
dc.date.available2024-03-07T18:59:20Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/7333
dc.identifier10.4067/s0071-17132023000200175
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/240483
dc.descriptionThis article explores a crossover between Raul Ruiz’s notion of shamanic cinema and Eduardo Viveiros de Castro’s Amerindian perspectivism, insofar as both subvert the function of the apparatus of perspective, an essential element for the constitution in modernity of the subject and the world in their respective roles of agent and patient. From a dialogue with Jean-Louis Déotte’s theory of apparatuses and a critical questioning of the function of the apparatus of perspective at the basis of Western science, we seek to trace the existence of a more-than-human cinema in Ruiz’s work, a cinema that widens the coordinates of the living, giving perspective and agency to beings from other realms. We are interested in noticing how this shamanic or perspectivist character, in the sense given by anthropology, can influence film production.en-US
dc.descriptionSe explora un cruce entre la noción de cine chamánico de Raúl Ruiz y de perspectivismo amerindio de Eduardo Viveiros de Castro para sostener la subversión de la función del aparato de perspectiva, elemento esencial para la constitución del sujeto y del mundo en la modernidad, en sus respectivos roles de agente y paciente. A partir de un diálogo con la teoría de los aparatos de Jean-Louis Déotte y un cuestionamiento crítico de la función del aparato de perspectiva a la base de la ciencia occidental, buscamos rastrear la existencia de un cine más que humano en la obra de Ruiz, un cine que ensancha las coordenadas de lo viviente, dándole perspectiva y agencia a seres de otros reinos. Nos interesa advertir cómo este carácter chamánico o perspectivista, en el sentido que le otorga la antropología de Viveiros de Castro, puede incidir en la producción cinematográfica.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherInstituto de Lingüística y Literatura. Facultad de Filosofía y Humanidades. Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/efilolo/article/view/7333/8381
dc.sourcePhilological Studies; No. 72 (2023); 175-188en-US
dc.sourceEstudios Filológicos; Núm. 72 (2023); 175-188es-ES
dc.source0717-6171
dc.source0071-1713
dc.subjectcine chamánicoes-ES
dc.subjectaparato de perspectivaes-ES
dc.subjectperspectivismo amerindioes-ES
dc.subjectteoría de los aparatoses-ES
dc.subjectRaúl Ruizes-ES
dc.subjectShamanic cinemaen-US
dc.subjectApparatus of perspectiveen-US
dc.subjectAmerindian perspectivismen-US
dc.subjectApparatus theoryen-US
dc.subjectRaul Ruizen-US
dc.titleShamanic Cinema and Amerindian Perspectivismen-US
dc.titleCine chamánico y perspectivismo amerindioes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record