• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Educación Física Chile
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación
  • Educación Física Chile
  • View Item

Interventions in physical education and hearing impairment

Intervenciones en educación física y discapacidad auditiva

Author
Ocampo Bolívar, Cristian

Cardona Meneses, Yeimy Alexandra

Vanegas Castro, Juan Esteban

Anaya Estrada, Fabian José

Cuervo Zapata, Juan José

Full text
http://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2859
Abstract
The present study had as main objective to analyze the academic production facing interventions in physical education and hearing impairment between the years 2012-2022, where the qualitative approach and exploratory systematic review based on the PRISMA statement (2020) and the eligibility criteria of the PICOS. The main results showed deficiencies in perceptual-motor development (53.8%), physical condition (23.1%), motor skills (15.4%) and self-esteem (7.7%), which is why physical education class must become an indispensable space for this population. In conclusión, a comprehensive approach that includes specific exercise programs focused on balance, coordination and the promotion of self-esteem is recommended, as these can help to improve the physical health and general well-being of students with hearing impairment in the school context.
 
El presente estudio tuvo como objetivo principal analizar la producción académica frente a las intervenciones en educación física y discapacidad auditiva entre los años 2012-2022, donde se empleó como metodología el enfoque cualitativo y la revisión sistemática exploratoria basada en la declaración PRISMA (2020) y los criterios de elegibilidad del sistema PICOS. En cuanto a los resultados principales se encontró falencias a nivel del desarrollo perceptivo-motor (53,8%), condición física (23,1%), habilidades motoras (15,4%) y en la autoestima (7,7%), es por esto que, la clase de educación física se debe convertir en un espacio indispensable para esta población. En conclusión, se recomienda un enfoque integral que incluya programas de ejercicios específicos enfocados en el equilibrio, la coordinación y la promoción de la autoestima, ya que estos pueden ayudar a mejorar la salud física y el bienestar general de los estudiantes con discapacidad auditiva en el contexto escolar.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB