Interventions in physical education and hearing impairment
Intervenciones en educación física y discapacidad auditiva
dc.creator | Ocampo Bolívar, Cristian | |
dc.creator | Cardona Meneses, Yeimy Alexandra | |
dc.creator | Vanegas Castro, Juan Esteban | |
dc.creator | Anaya Estrada, Fabian José | |
dc.creator | Cuervo Zapata, Juan José | |
dc.date | 2024-03-12 | |
dc.date.accessioned | 2024-03-13T12:21:03Z | |
dc.date.available | 2024-03-13T12:21:03Z | |
dc.identifier | http://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2859 | |
dc.identifier.uri | https://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/240861 | |
dc.description | The present study had as main objective to analyze the academic production facing interventions in physical education and hearing impairment between the years 2012-2022, where the qualitative approach and exploratory systematic review based on the PRISMA statement (2020) and the eligibility criteria of the PICOS. The main results showed deficiencies in perceptual-motor development (53.8%), physical condition (23.1%), motor skills (15.4%) and self-esteem (7.7%), which is why physical education class must become an indispensable space for this population. In conclusión, a comprehensive approach that includes specific exercise programs focused on balance, coordination and the promotion of self-esteem is recommended, as these can help to improve the physical health and general well-being of students with hearing impairment in the school context. | en-US |
dc.description | El presente estudio tuvo como objetivo principal analizar la producción académica frente a las intervenciones en educación física y discapacidad auditiva entre los años 2012-2022, donde se empleó como metodología el enfoque cualitativo y la revisión sistemática exploratoria basada en la declaración PRISMA (2020) y los criterios de elegibilidad del sistema PICOS. En cuanto a los resultados principales se encontró falencias a nivel del desarrollo perceptivo-motor (53,8%), condición física (23,1%), habilidades motoras (15,4%) y en la autoestima (7,7%), es por esto que, la clase de educación física se debe convertir en un espacio indispensable para esta población. En conclusión, se recomienda un enfoque integral que incluya programas de ejercicios específicos enfocados en el equilibrio, la coordinación y la promoción de la autoestima, ya que estos pueden ayudar a mejorar la salud física y el bienestar general de los estudiantes con discapacidad auditiva en el contexto escolar. | es-ES |
dc.format | application/pdf | |
dc.language | spa | |
dc.publisher | Departamento de Educación Física, Deportes y Recreación. Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación | es-ES |
dc.relation | http://revistas.umce.cl/index.php/refc/article/view/2859/2892 | |
dc.source | Revista Educación Física Chile; Núm. 278 (2024) | es-ES |
dc.source | 0719-1723 | |
dc.source | 0716-0518 | |
dc.title | Interventions in physical education and hearing impairment | en-US |
dc.title | Intervenciones en educación física y discapacidad auditiva | es-ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | |
dc.type | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
This item appears in the following Collection(s)
-
Educación Física Chile
[0-9]{4}