ANALYSIS OF MATHEMATICS TEXTBOOKS IN SECONDARY EDUCATION: A SYSTEMATIC REVIEW
ANÁLISIS DE LIBROS DE TEXTO DE MATEMÁTICA EN EDUCACIÓN SECUNDARIA: UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA
Author
Gajardo-Villacura, Claudia
Garrido-Cheuquiante, Yohanna
Herrera-González, Camila
Díaz-Levicoy, Danilo
Abstract
This research aims to analyse the scientific production on the analysis of mathematics textbooks in Secondary Education in the SciELO, WoS and Scopus databases. For this purpose, a systematic review was carried out, following the guidelines established in the PRISMA declaration and using the keywords mentioned in the UNESCO Thesaurus. The initial search yielded a total of 71 documents, of which 12 were finally selected according to the inclusion and exclusion criteria. The results show that the years 2013 and 2020 have the highest number of articles, the journal AIEM has more than one article published on this topic and that most of the articles use a qualitative methodology. It is concluded that the study of textbooks is a developing line of research, given the low number of articles published in relevant databases. Esta investigación busca analizar la producción científica acerca del análisis de libros de texto de matemática en Educación Secundaria en las bases de datos SciELO, WoS y Scopus. Para ello, se realiza una revisión sistemática, siguiendo las directrices establecidas en la declaración PRISMA y utilizaron las palabras clave mencionadas en el Tesauro de UNESCO. La búsqueda inicial arrojó un total de 71 documentos, de los cuales fueron seleccionados finalmente 12 de acuerdo con los criterios de inclusión y exclusión. Entre los resultados destacan que los años 2013 y 2020 presentan mayor número de artículos, la revista AIEM presenta más de un artículo publicado sobre esta temática y que la mayoría de los artículos utilizan una metodología cualitativa. Se concluye que el estudio de los libros de texto es una línea de investigación en desarrollo, dada la baja cantidad de artículos publicados en bases de datos relevantes.