Show simple item record

VALORACIÓN FINAL DEL PROYECTO DE INNOVACIÓN Y DESARROLLO DE EDUCACIÓN EN QUÍMICA

dc.creatorAvalis, Carlos
dc.creatorFuentes Mora, Mauren
dc.creatorLiprandi, Domingo
dc.creatorMazzieri, Vanina
dc.creatorShiappa Pietra, Maximiliano
dc.date2023-04-12
dc.date.accessioned2024-03-13T12:24:21Z
dc.date.available2024-03-13T12:24:21Z
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2483
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/240863
dc.descriptionThe PID 2016/17: Design, implementation and evaluation of complementary non-presential activities in the Campus of the Facultad Regional Santa Fe, as a didactic methodology to strengthen the teaching-leaming process of chemistry; it implied a methodological change, from a teaching centered on the activity of the teacher to another oriented towards the student’s learning.It was determined the scientific competences that the student must acquire linked to chemistry, and based on them, activities, that were presented in the Faculty Campus, were designed. The impact of the proposal was evaluated through the argumentative texts that the regular students of General Chemistry, in group form, developed to explain or solve them. For its analysis we used the Argumentative Scheme of Toulmin and the taxonomy Structured of the Observed Learning Outcomes (SOLO). The final results showed a better ability to relate the academic-scientific information and an average increase of 29% in students who achieve direct approval. In this context, the integrated use of Complementary Non-Attendance Activities (ACNP) with the use ofICTs and cooperative work is promising, as an additional means to traditional tools, to facilitate genuine meaningful learning on the part of the student, and a better design and management of the academic activity of the teacher.en-US
dc.descriptionEl PID 2016/17: Diseño, implementación y evaluación de actividades complementarias no presenciales en el Campus de la Facultad Regional Santa Fe, como metodología didácticapara fortalecer el proceso de enseñanza aprendizaje de la química, implicó un cambio metodológico, de una enseñanza centrada sobre la actividad del profesor a otra orientada hacia el aprendizaje del alumno.Se determinó las competencias científicas que debe adquirir el estudiante vinculadas a la química, y en base a ellas se diseñaron actividades que se presentaron en el Campus de la Facultad. Se evaluó el impacto de la propuesta a través de los textos argumentativos que los alumnos regulares de química general, en forma grupal desarrollaron para explicar 0 resolverlas. Para su análisis se utilizó el Esquema Argumentativo de Toulmin y la taxonomía Structured of the Observed Learning Outcomes (SOLO). Los resultados finales mostraron una mejor capacidadde relacionar la información académica- científica y un incremento promedio del 29% en alumnos que alcanzan aprobación directa.En este contexto, resulta prometedor el uso integrado deActividades Complementarias No Presenciales (ACNP) con el empleo de TICs y el trabajo cooperativo, comoun medio adicional a las herramientas tradicionales, para facilitar un aprendizaje significativo genuino por parte del estudiante, y un mejor diseño y gestión de la actividad académica del docente.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2483/2389
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista Chilena de Educación Científicaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Educación Científica; Vol. 17 Núm. 1 (2018); 5-12es-ES
dc.source2810-6040
dc.source0717-9618
dc.titleFINAL EVALUATION OF THE PROJECT OFINNOVATION AND DEVELOPMENT OF EDUCATION IN CHEMISTRYen-US
dc.titleVALORACIÓN FINAL DEL PROYECTO DE INNOVACIÓN Y DESARROLLO DE EDUCACIÓN EN QUÍMICAes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record