Show simple item record

HALLAZGO METODOLÓGICO: "DE LA CURIOSIDAD AL MÉTODO CIENTÍFICO, LA EDUCACIÓN CIENTÍFICA EN LA COTIDIANIDAD"

dc.creatorPortlus, David
dc.date2023-04-12
dc.date.accessioned2024-03-13T12:24:21Z
dc.date.available2024-03-13T12:24:21Z
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2486
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/240866
dc.descriptionSeveral methodological proposals have been published, since the last 50 years; that are putting the emphasis over the subject of scientific education and how this is directly linked with the everyday experimentation. This poses a clear challenge to the traditional and inflexible view of Science as a complete knowledge, which is irrefutable, so its transmission from teacher to student becomes an exercise of memorization-repetition-aequisition of good grades; without ever considering the fundamental position o f scientific method: the new evidence must be confronted with the current accepted theories. My personal experiences have allowed me to realize how cióse those ideas are from my own thoughts; be it as of 2nd grade of school2, when the teacher of naturalSciences proposed us to formúlate a hypothesis that explained the raison it’s red or be it as of 3rd grade of high school3 where the teacher by virtue of throwing the chalk or wrinkling a piece of paper demonstrated some physical laws; or be it as standing by the whiteboard where it’s very easy to verify the meaningful changes in the comprehension and the enthusiasm among mystudents when they can verify how the Science is closer than they’d thought and how it’s very easy for everyone to utilize it for finding answers to many everyday questions. Scientific method is, simply, the formalized extensión that transforms the curiosity into an amazing tool.en-US
dc.descriptionDesde hace 50 años, existen diversas propuestas metodológicas en el ámbito de la educación científica que se relacionan directamente con la experimentación en la cotidianeidad. Un claro desafío a la persistencia de la visión tradicional y anquilosada de la ciencia como conocimiento completo e irrefutable, donde su transmisión de docente a estudiante es un ejerciciode memorización-repetición-obtención de una buena calificación, sin que medie la posición fundamental del método científico dentro del aula: la nueva evidencia necesariamente puede contraponerse a las teorías ya existentes. Mis vivencias personales me han puesto al tanto de dichas ideas; ya sea desde mi posición de estudiante de 2o básico, cuando la profesora de ciencias naturales nos invitaba a plantear hipótesis para explicar el porqué del color rojo de una manzana o en 3o medio al encontrarme con un profesor que lanzaba tiza o arrugaba un papel para demostrar leyes físicas; como junto al pizarrón, desde donde puedo constatar el cambio significativo en la comprensión y el entusiasmo de mis estudiantes cuando se les muestra que la ciencia es cercana y cualquiera puede utilizarla para responder a muchas preguntas cotidianas. El método científico es, simplemente, una extensión formalizada que transforma la curiosidad en  herramienta asombrosa.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2486/2392
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista Chilena de Educación Científicaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Educación Científica; Vol. 17 Núm. 1 (2018); 27-31es-ES
dc.source2810-6040
dc.source0717-9618
dc.titleMETHODOLOGICAL BREAKTHROUGH: "FROM CURIOSITY TO SCIENTIFIC METHOD, EVERYDAY SCIENTIFIC EDUCATION”en-US
dc.titleHALLAZGO METODOLÓGICO: "DE LA CURIOSIDAD AL MÉTODO CIENTÍFICO, LA EDUCACIÓN CIENTÍFICA EN LA COTIDIANIDAD"es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record