Show simple item record

dc.creatorCerón F., Raúl
dc.creatorPasmanik V., Diana
dc.date2023-09-25
dc.date.accessioned2024-03-13T12:24:23Z
dc.date.available2024-03-13T12:24:23Z
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2681
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/240898
dc.descriptionThis article is an advancement of a comparative study about articles on Science learning and teaching is school years published in Latin American and Anglosaxon scientific journals during 1999-2002. The amount of articles as well the types of articles -comprised in three categories: theoretical, empirical and teaching and Learning Supplies articles- are analyzed, as well as the topics treated in Latin American articles, which are analyzed according to the statements of Latin American educational reforms. Results show differences between the two groups not only in the amount of articles but also in their distribution profile. It is noticeable the low proportion of empirical articles in Latin America when compared to anglosaxon publishing. Topic analysis of Latin American articles suggest that some requests of the regions’ educational reforms are being fulfilled.en-US
dc.descriptionEn este artículo se presenta el estado de avance de un estudio comparativo de las publicaciones relativas a la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias naturales en el medio escolar en revistascientíficas de origen anglosajón y latinoamericanas aparecidas durante 1999-2002. Se compara la cantidad y el tipo de artículos publicados -a partir de categorías que los tipifican como artículosteóricos, empíricos o acerca de insumos para la enseñanza y el aprendizaje- y se identifican las áreas temáticas y su recurrencia en las publicaciones latinoamericanas, analizándolas a la luz de los postulados de las reformas educacionales de la región. Los resultados muestran diferencias entre los dos grupos estudiados no sólo en la cantidad de artículos publicados sino en los perfiles dedistribución del tipo de artículos que publican. Queda de manifiesto una baja proporción de publicaciones en América Latina de estudios empíricos en comparación con las publicacionesanglosajonas. El análisis de los temas investigados en América Latina sugiere que se está dando cuenta de algunas de las demandas de las reformas educacionales de la región.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2681/2681
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista Chilena de Educación Científicaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Educación Científica; Vol. 2 Núm. 1 (2003); 32-35es-ES
dc.source2810-6040
dc.source0717-9618
dc.titleREFORMAS EDUCATIVAS EN LATINOAMÉRICA: CAMINOS PARA LA INVESTIGACIÓN EN EDUCACIÓN CIENTÍFICAes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record