PROCESOS PSICOLÓGICOS EN EL APRENDIZAJE DE LA QUIMICA
Author
Espinoza R., Ramón L.
Salíate S., Mercedes A.
Abstract
Taking the conceptual reticulum of Chemistry as the reference point, and the successive visions that have been stated for its interpretation and evolution, the relevant consequencesrelative to the psychological aspect this implies are drawn. The derivations towards Chemistry teaching are evident: on the one hand respecting the psychological development ofthe student, and on the other hand, making it compatible with the unavoidable epistemological, ontological, and conceptual change that should be produced in the cognitive structures that will emerge as the knowledge o f the subject matter is deepened. Inspired in the historical development of Chemistry and its searching styles, one could State an entire pro je ct which, throughnecessaiy research, may generate the relevant psycho-pedagogical based syllabus called upon by present times. Tomando como punto de referencia el retículo conceptual de la Química y las sucesivas visiones que se han manifestado en su interpretación y evolución , se extraen las respectivasconsecuencias hacia el aspecto psicológico que ello implica. Las derivaciones hacia la instrucción son evidentes: por un lado respetar el desarrollo psicológico del estudiante, y porotro, compatibilizar éste con el insoslayable cambio epistemológico, ontológico y conceptual que deberá producirse en las estructuras cognitivas que irán aflorando a medida que seprofundice en el conocimiento de la materia. Inspirándose en el desarrollo histórico de la Química y sus estilos de indagación, se podría postular todo un camino que a través de lanecesaria investigación, genere el currículo con fundamento psicopedagógico y pertinencia que la época actual invoca.