LA ENSEÑANZA DE LA CIENCIA Y EL MITO DEL CONSTRUCTIVISMO
Author
Avendaño C., Guillermo
Abstract
In this article a critical analysis of the philosophical foundations of the cali constructivism is made, its implications in the teaching in general and in the teaching of the Science in particular. This critic is based on the own formulations made by the creators of this ideology and for the positions of some of its followers. The emphasis puts on in the conception of the constructivism about the objective reality and the supposed impossibility of knowing the truth. It is also demonstrated the myth that thinkers like Vigotsky and Piaget are constructivist, since they are previous to the invention of the constructivism and because their main ones postulated are not not only constructivist, but on the contrary they are located in a completely opposed doctrinal conception. En este trabajo se hace un análisis crítico de los fundamentos filosóficos del llamado constructivismo, sus implicaciones en la enseñanza en general y en la enseñanza de la ciencia en particular. Esta crítica está basada en la propias formulaciones hechas por los creadores de esta ideología en sus documentos originales y por los planteamientos de algunos de sus seguidores. El énfasis se pone en la concepción del constructivismo acerca de la realidad objetiva y la supuesta imposibilidad de conocer la verdad. Se demuestra también el mito de que pensadores como Vigotsky y Piaget sean cons tructivistas, puesto que son anteriores a la invención del constructivismo y porque sus principales postulados no sólo no son constructivistas, sino por el contrario se sitúan enuna concepción doctrinaria totalmente opuesta.