Show simple item record

dc.creatorSepúlveda O., Alejandro
dc.date2023-11-23
dc.date.accessioned2024-03-13T12:24:23Z
dc.date.available2024-03-13T12:24:23Z
dc.identifierhttp://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2685
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/240902
dc.descriptionThis research had the purpose to design and validate an instrument to evalúate the elaboration depth and structural organization of the learning of Biology. The conclusions were drawn according to the type of response obtained from a student in front of certain questions. The whole research was supported on the theoretical framework of SOLO Taxonomy. The evaluation instrument was constituted by 4 questions structured as a complex question, which was administered to 9th graders of the Scientific- Humanistic Education Plan in Osorno. A variety of validation procedures of the complex questions were performed, such as the expert’s criterion, interjudges, reduced sample application, Gutman’s Scale Coeffícient and Scott’s Easiness Coefficient.The questions of the test -built in manner of complex question structure—were useful to assign levels of SOLO response. Its results confirmed that the Scale and Easiness Coefficients determined the hierarchical structure of the students’ responses, exactly as it was postulated in the theoretical framework. The evaluation of learning of Sciences (Biology) manifested levels of students’ responses considering its organization and depth. It required assigning levels of comprehension and, consequently, to attribute qualities to the learning acquired. en-US
dc.descriptionLa investigación tuvo como propósito diseñar y validar un instrumento que permitiera evaluar la profundidad de elaboración y la organización estructural del aprendizaje en Biología, en funcióndel tipo de respuesta a una pregunta planteada, dentro del marco teórico de la Taxonomía SOLO. El instrumento de evaluación, diseñado con estructura de superítem, fue administrado a estudiantes de Primer Año de Educación Media Científico-Humanista de la comuna de Osorno. La coherencia del Test con sus estructuras jerárquicas fue validada a través de: criterio de experto, interjueces, aplicación de muestra reducida, coeficiente de Escalabilidad de Gutman y coeficiente de Facilidad de Scott. Los ítemes del Test resultaron útiles para asignar niveles de respuesta SOLO, ya que los resultados obtenidos permitieron confirmar que los índices de los Coeficientes de Facilidad y de Escalabilidad determinaron la estructura jerárquica de las respuestas de los estudiantes. Esta evaluación del aprendizaje de las Ciencias (Biología) puso de manifiesto niveles de respuestas dadas por los estudiantes, desde el punto de vista de su organización y profundidad. Ello se traduce en asignar niveles de comprensión y, por ende, en atribuir calidades a los aprendizajes adquiridos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Metropolitana de Ciencias de la Educaciónes-ES
dc.relationhttp://revistas.umce.cl/index.php/RChEC/article/view/2685/2812
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista Chilena de Educación Científicaes-ES
dc.sourceRevista Chilena de Educación Científica; Vol. 5 Núm. 1 (2006); 11-27es-ES
dc.source2810-6040
dc.source0717-9618
dc.titleHERRAMIENTA PARA EVALUAR LA CALIDAD DE UN PRODUCTO DE APRENDIZAJE: DESDE LA TAXONOMÍA SOLOes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record