Competencies for the psychotherapeutic management of depression in institutional PHC settings: learning from the perspective of the protagonists
Competencias para el manejo psicoterapéutico de la depresión en contextos institucionales y APS: aprendiendo de la perspectiva de sus protagonistas
Author
Zúñiga Caiseo, Ana Karina
de la Parra, Guillermo
Ferrari, Maria Teresa
Full text
https://praxispsy.udp.cl/index.php/praxispsi/article/view/25210.32995/praxispsy.v24i40.252
Abstract
Depression is one of the mental health disorders that hasattracted most attention to improve its management in primary health care settings, due to institutional barriers and lack of training for its treatment. Aim: this study was to present a model of core psychotherapeutic competencies for the management of depression in institutional and PHC settings based on the perspective of patients, therapists, and experts. Method: The study used consensual qualitative method (CQR). Results: The model proposes that one must have abackground of knowledge that allows one to adapt the techniqueto the characteristics and needs of the consultants, be active to intervene, be flexible in terms of theoretical approach and in terms of professionalperformance and be engaged to the consultant. All these competencies, act as bridges to build and nurture a bond that results in a corrective and therapeutic experience for the patient with depression. Discussion: the proposed competencies are in line with empirically supported models (e.g. common factors model, adaptive indication), and it is discussed how these skills were inserted as inputs for the generation of a competency training for depressive disorders in PHC setting. La depresión es uno de los trastornos de salud mental que más atención ha suscitado para mejorar su manejo en contextos de atención primaria de salud, debido a obstáculos institucionales y falta de capacitación para su tratamiento. Objetivo: presentar un modelo de competencias psicoterapéuticas centrales para el manejo de la depresión en contextos institucionales y APS basado en la perspectiva de pacientes, terapeutas y expertos. Método: El estudio utilizó la metodología cualitativa consensual (CQR). Resultados: El modelo propone que se debe contar con un background de conocimientos que permita adaptar la técnica a las características y necesidades de los consultantes, ser activo para intervenir, ser flexible en términos de dogmas teórico y el rol en el contexto de atención, ser comprometido con el consultante, y en su conjunto estas competencias, actúan como puentes para construir y cuidar un vínculo que resulta en una experiencia correctiva y terapéutica para el paciente con depresión. Discusión: las competencias propuestas están en sintonía con modelos respaldados empíricamente (ej. modelo de factores comunes MFC, la indicación adaptativa), se discute cómo estas habilidades fueron insertas como insumos para la generación de un entrenamiento en competencias para trastornos depresivos en APS.