• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Praxis Psy
  • View Item
  •   Home
  • Universidad Diego Portales
  • Praxis Psy
  • View Item

Competencies for the psychotherapeutic management of depression in institutional PHC settings: learning from the perspective of the protagonists

Competencias para el manejo psicoterapéutico de la depresión en contextos institucionales y APS: aprendiendo de la perspectiva de sus protagonistas

Author
Zúñiga Caiseo, Ana Karina

de la Parra, Guillermo

Ferrari, Maria Teresa

Full text
https://praxispsy.udp.cl/index.php/praxispsi/article/view/252
10.32995/praxispsy.v24i40.252
Abstract
Depression is one of the mental health disorders that hasattracted most attention to improve its management in primary health care settings, due to institutional barriers and lack of training for its treatment. Aim: this study was to present a model of core psychotherapeutic competencies for the management of depression in institutional and PHC settings based on the perspective of patients, therapists, and experts. Method: The study used consensual qualitative method (CQR). Results: The model proposes that one must have  abackground of knowledge that allows one to adapt the  techniqueto the characteristics and needs of the consultants, be active to intervene, be flexible in terms of theoretical approach and in terms of professionalperformance and  be engaged to the consultant. All these competencies, act as bridges to build and nurture a bond that results in a corrective and therapeutic experience for the patient with depression. Discussion: the proposed competencies are in line with empirically supported models (e.g. common factors model, adaptive indication), and it is discussed how these skills were inserted as inputs for the generation of a competency training for depressive disorders in PHC setting.
 
La depresión es uno de los trastornos de salud mental que más atención ha suscitado para mejorar su manejo en contextos de atención primaria de salud, debido a obstáculos institucionales y falta de capacitación para su tratamiento. Objetivo: presentar un modelo de competencias psicoterapéuticas centrales para el manejo de la depresión en contextos institucionales y APS basado en la perspectiva de pacientes, terapeutas y expertos. Método: El estudio utilizó la metodología cualitativa consensual (CQR). Resultados: El modelo propone que se debe contar con un background de conocimientos que permita adaptar la técnica a las características y necesidades de los consultantes, ser activo para intervenir, ser flexible en términos de dogmas teórico y el rol en el contexto de atención, ser comprometido con el consultante, y en su conjunto estas competencias, actúan como puentes para construir y cuidar un vínculo que resulta en una experiencia correctiva y terapéutica para el paciente con depresión. Discusión: las competencias propuestas están en sintonía con modelos respaldados empíricamente (ej. modelo de factores comunes MFC, la indicación adaptativa), se discute cómo estas habilidades fueron insertas como insumos para la generación de un entrenamiento en competencias para trastornos depresivos en APS.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB