• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Ciencia y Enfermería
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Concepción
  • Ciencia y Enfermería
  • View Item

PERCEIVED QUALITY OF NURSING CARE FOR HOSPITALIZED PATIENTS

CALIDAD PERCIBIDA DE LA ATENCIÓN DE ENFERMERÍA POR PACIENTES HOSPITALIZADOS

Author
BORRÉ ORTIZ, YEIS MIGUEL

VEGA VEGA, YOLANDA

Full text
https://revistas.udec.cl/index.php/cienciayenfermeria/article/view/8508
Abstract
The aim of this investigation was to determine the perceived quality of nursing care for patients hospitalized in an institution Health Services Barranquilla (Colombia). Method: A descriptive, cross-sectional, quantitative study, in which 158 patients were surveyed through a questionnaire of perceived quality, after fulfilling the inclusion criteria, was conducted. The data were tabulated and graphicated in Microsoft Excel, using central tendency measures and absolute and relative frequencies, keeping the appropriate ethical and methodological rigor. Results: 44% were male and 56% female, with a mean of 48.5 years old. The perceived quality of nursing care is “worse and much worse than I expected” by 4%, “As I expected” by 17%, and “Better, much better than I expected” by 78%. The 48.7% were “Very Satisfied”, 48.1% “Satisfied”, and 3% “Soon and Not Satisfied” Conclusion: 78% of patients showed high levels of perceived quality of nursing care, 17% modest levels of perceived quality, and 4% lower levels of perceived quality. The 96.8% was satisfied and 97% would recommend the hospital.
 
El objetivo de la presente investigación fue determinar la calidad percibida de la atención de Enfermería por pacientes hospitalizados en una Institución de Servicios de Salud de Barranquilla (Colombia). Material y Método: se llevó a cabo un estudio descriptivo, de corte transversal, cuantitativo, en el que se encuestaron 158 pacientes a través de un cuestionario de calidad percibida, previo cumplimiento de criterios de inclusión. Los datos se tabularon y graficaron en Microsoft Excel, utilizando medidas de tendencia central, y frecuencias absolutas y relativas; guardando el rigor ético y metodológico correspondiente. Resultados: El 44% fueron hombres y el 56% mujeres, con una media de 48.5 años. La calidad percibida de la atención de Enfermería es “Peor y mucho peor de lo que esperaba” en un 4%, “Como me lo esperaba” en un 17%, y “Mejor y mucho mejor de lo que me esperaba” en un 78%. El 48.7% estuvo “Muy Satisfecho”, el 48.1% “Satisfecho”, y el 3% “Poco y Nada Satisfecho”. Conclusión: El 78% de los pacientes evidenció altos niveles de calidad percibida de la atención de Enfermería; el 17% modestos niveles de calidad percibida; y el 4% bajos niveles de calidad percibida. El 96.8% se sintió satisfecho y el 97% recomendaría el hospital.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB