Community Management of the Studentization Process. The Case of the René Schneider Neighborhood in Talca
Gestión comunitaria del proceso de estudiantización. El caso de la población René Schneider en Talca
Author
Soto-Troncoso, Leonardo
Letelier-Troncoso, Francisco
Prada-Trigo, José
Águila-Díaz, Elizabeth
Full text
https://revistainvi.uchile.cl/index.php/INVI/article/view/6937610.5354/0718-8358.2024.69376
Abstract
The purpose of this article is to analyze the different manifestations of the studentification process and its relationship with the community dimension in the René Schneider neighborhood of Talca, capital of the Maule Region (Chile), between the years 2007 and 2019. For this, conventional and participatory research techniques were applied that included observation, mapping, conducting commented tours and individual and group in-depth interviews. The findings show that, as a result of certain morphological and spatial conditions of the neighborhood and the role of community networks, the physical, economic, social and cultural changes that the settlement of university students has produced in the Rene Schneider population have been reduced in their negative aspects. The community-based management of the studentization process, which translates into a process governed by the community of traditional inhabitants, constitutes a novelty in comparison to other Chilean and international case studies. El propósito de este artículo es analizar las distintas manifestaciones del proceso de estudiantización y su relación con la dimensión comunitaria en la población René Schneider de Talca, capital de la Región del Maule (Chile), entre los años 2007 y 2019. Para ello se aplicaron las técnicas de investigación (convencionales y participativas) de observación, generación de cartografías, realización de recorridos comentados y entrevistas individuales y grupales. Los resultados muestran que, producto de ciertas condiciones morfológicas y espaciales del barrio y del papel de las redes comunitarias, los cambios físicos, económicos, sociales y culturales que la radicación de estudiantes universitarios ha producido en el sector han sido aminorados en sus efectos negativos. La gestión comunitaria de la dinámica de estudiantización, que se traduce en un proceso gobernado por la comunidad de habitantes tradicionales, constituye una novedad respecto a otros casos de estudio chilenos e internacionales.