Show simple item record

Gestión comunitaria del proceso de estudiantización. El caso de la población René Schneider en Talca

dc.creatorSoto-Troncoso, Leonardo
dc.creatorLetelier-Troncoso, Francisco
dc.creatorPrada-Trigo, José
dc.creatorÁguila-Díaz, Elizabeth
dc.date2024-05-03
dc.date.accessioned2024-06-25T15:40:25Z
dc.date.available2024-06-25T15:40:25Z
dc.identifierhttps://revistainvi.uchile.cl/index.php/INVI/article/view/69376
dc.identifier10.5354/0718-8358.2024.69376
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/243531
dc.descriptionThe purpose of this article is to analyze the different manifestations of the studentification process and its relationship with the community dimension in the René Schneider neighborhood of Talca, capital of the Maule Region (Chile), between the years 2007 and 2019. For this, conventional and participatory research techniques were applied that included observation, mapping, conducting commented tours and individual and group in-depth interviews. The findings show that, as a result of certain morphological and spatial conditions of the neighborhood and the role of community networks, the physical, economic, social and cultural changes that the settlement of university students has produced in the Rene Schneider population have been reduced in their negative aspects. The community-based management of the studentization process, which translates into a process governed by the community of traditional inhabitants, constitutes a novelty in comparison to other Chilean and international case studies.en-US
dc.descriptionEl propósito de este artículo es analizar las distintas manifestaciones del proceso de estudiantización y su relación con la dimensión comunitaria en la población René Schneider de Talca, capital de la Región del Maule (Chile), entre los años 2007 y 2019. Para ello se aplicaron las técnicas de investigación (convencionales y participativas) de observación, generación de cartografías, realización de recorridos comentados y entrevistas individuales y grupales. Los resultados muestran que, producto de ciertas condiciones morfológicas y espaciales del barrio y del papel de las redes comunitarias, los cambios físicos, económicos, sociales y culturales que la radicación de estudiantes universitarios ha producido en el sector han sido aminorados en sus efectos negativos. La gestión comunitaria de la dinámica de estudiantización, que se traduce en un proceso gobernado por la comunidad de habitantes tradicionales, constituye una novedad respecto a otros casos de estudio chilenos e internacionales.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile, Facultad de Arquitectura y Urbanismo, Instituto de la Viviendaes-ES
dc.relationhttps://revistainvi.uchile.cl/index.php/INVI/article/view/69376/76058
dc.rightsDerechos de autor 2024 Leonardo Soto Troncoso, Francisco Letelier Troncoso, José Prada-Trigo, Elizabeth Águila Díazes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0es-ES
dc.sourceRevista INVI; Vol. 39 Núm. 110 (2024); 53-82es-ES
dc.source0718-8358
dc.source0718-1299
dc.subjectcuidadoses-ES
dc.subjecteducación superiores-ES
dc.subjectestudiantizaciónes-ES
dc.subjectgestión comunitariaes-ES
dc.subjecttrayectoria comunitariaes-ES
dc.subjectcareen-US
dc.subjectcommunity managementen-US
dc.subjectcommunity trajectoryen-US
dc.subjecthigher educationen-US
dc.subjectstudentificationen-US
dc.titleCommunity Management of the Studentization Process. The Case of the René Schneider Neighborhood in Talcaen-US
dc.titleGestión comunitaria del proceso de estudiantización. El caso de la población René Schneider en Talcaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record