Variations and inversions on modern themes in García-Solera’s Aulario III
Variaciones e inversiones sobre temas modernos en el Aulario III de García-Solera;
Neither difference nor repetition.
Author
Marcos Alba, Carlos Luis
Izzo, Ferruccio
Amabile, Luigiemanuele
Full text
https://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/7247810.5354/0719-5427.2024.72478
Abstract
After modernism and postmodernism, a question slips unequally between critics and architects: what kind of architectures are appropriate? Rodríguez Magda coined the term ‘transmodernity’, which could well be extrapolated to architecture to refer to those contemporary works in which modernity is still somewhat present. To this end, we Analyse the Aulario III at the University of Alicante as a case study, a work by Javier García-Solera, and its relationship with works by Mies or references to São Paulo school —understood as a ‘heroic modernism’ within critical regionalism—, through a comparative critical analysis. The work analysed here is inspired by different examples of modern architecture, but approaches them without falling into the temptation of repetition, introducing variations and inversions of the model as a deleuzian differentiation design strategy. It is thus, at the centre of the contemporary debate on its critical positioning in relation to the models of a brilliant moment in the history of the discipline, being able to integrate the best references of the modern realm. Después de la modernidad y del postmodernismo, una pregunta se desliza entre críticos y arquitectos de forma desigual ¿qué arquitecturas pueden ser pertinentes? Rodríguez Magda acuñó un término transmodernidad, que bien podríamos extrapolar a la arquitectura para referirnos a esas obras contemporáneas en las que sigue vivo, de uno u otro modo, el proyecto moderno. Para ello, analizamos como caso de estudio el Aulario III de la Universidad de Alicante, obra de Javier García-Solera, y su relación con obras de Mies o referencias a la Escuela Paulista —en tanto que ‘modernidad heroica’ dentro del regionalismo crítico—, a través de un análisis crítico comparativo. La obra estudiada se inspira en diversos modelos de la arquitectura moderna, pero se aproxima a ellos sin caer en la tentación de la repetición, introduciendo variaciones e inversiones respecto del modelo como estrategia de diferenciación proyectual deleuziana. Se sitúa, así, en el corazón del debate contemporáneo respecto de su posicionamiento crítico en relación con los modelos de un momento brillante de la historia disciplinar, siendo capaz de integrar las mejores referencias de la modernidad plena.