Show simple item record

Variaciones e inversiones sobre temas modernos en el Aulario III de García-Solera;
Neither difference nor repetition.

dc.creatorMarcos Alba, Carlos Luis
dc.creatorIzzo, Ferruccio
dc.creatorAmabile, Luigiemanuele
dc.date2024-06-25
dc.date.accessioned2024-06-25T16:08:01Z
dc.date.available2024-06-25T16:08:01Z
dc.identifierhttps://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/72478
dc.identifier10.5354/0719-5427.2024.72478
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/243583
dc.descriptionAfter modernism and postmodernism, a question slips unequally between critics and architects: what kind of architectures are appropriate? Rodríguez Magda coined the term ‘transmodernity’, which could well be extrapolated to architecture to refer to those contemporary works in which modernity is still somewhat present. To this end, we Analyse the Aulario III at the University of Alicante as a case study, a work by Javier García-Solera, and its relationship with works by Mies or references to São Paulo school —understood as a ‘heroic modernism’ within critical regionalism—, through a comparative critical analysis. The work analysed here is inspired by different examples of modern architecture, but approaches them without falling into the temptation of repetition, introducing variations and inversions of the model as a deleuzian differentiation design strategy. It is thus, at the centre of the contemporary debate on its critical positioning in relation to the models of a brilliant moment in the history of the discipline, being able to integrate the best references of the modern realm.en-US
dc.descriptionDespués de la modernidad y del postmodernismo, una pregunta se desliza entre críticos y arquitectos de forma desigual ¿qué arquitecturas pueden ser pertinentes? Rodríguez Magda acuñó un término transmodernidad, que bien podríamos extrapolar a la arquitectura para referirnos a esas obras contemporáneas en las que sigue vivo, de uno u otro modo, el proyecto moderno. Para ello, analizamos como caso de estudio el Aulario III de la Universidad de Alicante, obra de Javier García-Solera, y su relación con obras de Mies o referencias a la Escuela Paulista —en tanto que ‘modernidad heroica’ dentro del regionalismo crítico—, a través de un análisis crítico comparativo. La obra estudiada se inspira en diversos modelos de la arquitectura moderna, pero se aproxima a ellos sin caer en la tentación de la repetición, introduciendo variaciones e inversiones respecto del modelo como estrategia de diferenciación proyectual deleuziana. Se sitúa, así, en el corazón del debate contemporáneo respecto de su posicionamiento crítico en relación con los modelos de un momento brillante de la historia disciplinar, siendo capaz de integrar las mejores referencias de la modernidad plena.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arquitectura y Urbanismoes-ES
dc.relationhttps://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/72478/76463
dc.rightsDerechos de autor 2024 Revista de Arquitecturaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista de Arquitectura; Vol. 29 Núm. 46 (2024); 146-173es-ES
dc.sourceRevista de Arquitectura; v. 29 n. 46 (2024); 146-173pt-BR
dc.source0719-5427
dc.source0716-8772
dc.titleVariations and inversions on modern themes in García-Solera’s Aulario IIIen-US
dc.titleVariaciones e inversiones sobre temas modernos en el Aulario III de García-Soleraes-ES
dc.titleNeither difference nor repetition.pt-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record