Show simple item record

Modelo cinematográfico de representación institucional y discurso gráfico en Delirious New York

dc.creatorRodríguez-García, Javier
dc.creatorTrachana, Angelique
dc.date2024-06-25
dc.date.accessioned2024-06-25T16:08:01Z
dc.date.available2024-06-25T16:08:01Z
dc.identifierhttps://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/73129
dc.identifier10.5354/0719-5427.2024.73129
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/243585
dc.descriptionThe article traces the relationship between Rem Koolhaas’ graphic discourse documents in Delirious New York and the cinematic Model of Institutional Representation (MRI) that this document takes to emphasize the poetic function of the message of ‘modernization’ exported to the world through the new city model and the ‘American way of life’. The aim is to confront Koolhaas’ graphic and argumentative discourse with classic Hollywood films, as well as drawings, postcards, and images produced by the United States according to this cinematic model, to deduce how effective communication is produced at the cultural level with a view to change the popular imaginary. The power of iconic elements representative of US modernity, woven into the textual narrative he inaugurates in Delirious…, enshrines Koolhaas’s communicative technique, whose influence is evident in these days of sterile hyperrealist renderings.en-US
dc.descriptionEl artículo rastrea la relación de los documentos del discurso gráfico de Rem Koolhaas en Delirious New York con el cinematográfico Modelo de Representación Institucional (MRI) que dichos documentos adoptan para enfatizar la función poética del mensaje de la ‘modernización’ exportado al mundo mediante el nuevo modelo de ciudad y el American way of life. El objetivo es confrontar el discurso gráfico y argumental koolhaasiano con películas clásicas de Hollywood, así como con dibujos, postales e imágenes que Estados Unidos elaboró según ese modelo cinematográfico para así deducir cómo se produce una comunicación eficaz a nivel cultural con fin de cambiar el imaginario popular. El poder de elementos icónicos representativos de la modernidad de EE. UU. tramados en la narrativa textual que inaugura en Delirious… consagran la técnica comunicativa de Koolhaas, cuya influencia está demostrada en días de estériles renderizados hiperrealistas.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Chile. Facultad de Arquitectura y Urbanismoes-ES
dc.relationhttps://dearquitectura.uchile.cl/index.php/RA/article/view/73129/76458
dc.rightsDerechos de autor 2024 Revista de Arquitecturaes-ES
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es-ES
dc.sourceRevista de Arquitectura; Vol. 29 Núm. 46 (2024); 31-56es-ES
dc.sourceRevista de Arquitectura; v. 29 n. 46 (2024); 31-56pt-BR
dc.source0719-5427
dc.source0716-8772
dc.subjectDelirious New Yorkes-ES
dc.subjectdiscurso gráficoes-ES
dc.subjectfunción poéticaes-ES
dc.subjectKoolhaases-ES
dc.subjectModelo Cinematográfico de Representación Institucionales-ES
dc.subjectDelirious New Yorken-US
dc.subjectgraphic discourseen-US
dc.subjectpoetic functionen-US
dc.subjectKoolhaasen-US
dc.subjectCinematic Institutional Model of Representationen-US
dc.titleCinematic institutional model of representation and graphic discourse in Delirious New Yorken-US
dc.titleModelo cinematográfico de representación institucional y discurso gráfico en Delirious New Yorkes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record