• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item
  •   Home
  • Pontificia Universidad Católica de Chile
  • Psykhe
  • View Item

Teacher and Student Narratives on Experiences of Care (and Non-Care) in the Pandemic School

Narrativas Docentes y Estudiantiles sobre Experiencias de Cuidado (y No Cuidado) en la Escuela Pandémica

Author
Winkler Müller, María Inés

Cortés Concha, Margarita Ester

Vargas Canales, Victoria Ignacia

Jorquera Martínez, Carolina Paz

Penela Quinteros, Fernanda Nicol

Bywaters Collado, Fernanda Paz

Full text
https://ojs.uc.cl/index.php/psykhe/article/view/31227
10.7764/psykhe.2021.31227
Abstract
The results of a qualitative study are reported, from the perspective of the ethics of care, in which the concept of care and care practices are investigated through 49 telematic interviews with teachers and students from different communities in the country. The ethics of care conceives care as a three-dimensional phenomenon, which includes concern, affections, and actions to meet the needs of others. The pandemic context has demanded the transformation from face-to-face to virtual teaching, which has implied a series of new demands for the educational communities. Inspired by the Empirically Grounded Theory method, four central categories were inductively reconstructed from the open analysis of the teachers’ and students’ narratives: context, definition of care, care practices and non-care practices. It is concluded that there is a fragile relationship between the perspectives of the ethics of care and the answers obtained in the interviews, in which everyone should be conceived as caregivers as well as recipients of care in coherence with the postulates of interdependence and the intrinsic relational nature of human being. A distinction is made between teachers as caregivers and students as recipients of care. It is concluded that the pandemic context has evidenced and worsened the differences in resources available for schools according to the commune, associated with the inequity in the distribution of resources in the Chilean educational system.
 
Se reportan los resultados de un estudio cualitativo, desde la perspectiva de la ética del cuidado, en que se indaga sobre concepto de cuidado y prácticas de cuidado a través de 49 entrevistas telemáticas a docentes y estudiantes de diversas comunas del país. La ética del cuidado concibe este como un fenómeno tridimensional, que incluye la preocupación, los afectos y las acciones para atender las necesidades de otros. El contexto de pandemia ha exigido la transformación de la docencia presencial a virtual, lo que ha implicado una serie de nuevas demandas para las comunidades educativas. Inspirado en el método de la Teoría Fundada Empíricamente, se reconstruyeron inductivamente cuatro categorías centrales a partir del análisis abierto de las narrativas de docentes y estudiantes: contexto, definición de cuidado, prácticas de cuidado y prácticas de no cuidado. Se concluye que existe una frágil relación entre las perspectivas de la ética del cuidado y las respuestas obtenidas en las entrevistas, en que todos y todas deben ser concebidas como cuidadores al mismo tiempo que receptores de cuidado en coherencia con los postulados de la interdependencia y carácter relacional intrínseco del ser humano. Se distingue entre docentes como cuidadores y estudiantes como receptores del cuidado. Se concluye que el contexto de pandemia ha evidenciado y agudizado las diferencias de recursos disponibles por los colegios según la comuna, asociado a la inequidad en la distribución de recursos en el sistema educacional chileno.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Youth and care: an analysis of the parenting and care practices of male parents in a popular neighborhood of Gran La Plata 

    Hasicic, Cintia. Polis (Santiago); Núm. 50 (2018): Proveer, cuidar y criar: evidencias, discursos y experiencias sobre paternidad en América Latina
  • RESIGNIFYING END OF LIFE CARE, EXPERIENCES OF FAMILY MEMBERS IN PALLIATIVE CARE 

    Montecino, Carola; Vega Vega, Paula; González Rodríguez, Rina. Revista Chilena de Enfermería; Vol. 4 No. 2 (2022); 12-36
  • Youth and care: an analysis of the parenting and care practices of male parents in a popular neighborhood of Gran La Plata 

    Hasicic, Cintia. Polis (Santiago); Núm. 50 (2018): Proveer, cuidar y criar: evidencias, discursos y experiencias sobre paternidad en América Latina
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB